tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Publik under en tävling på SM-veckan i Norrköping 2025. Evenemanget har blivit Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
    2025-06-26 23:59

    SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

    I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang 2025 av Greentime.

    ”Som hållbar värdstad är det viktigt att övergripande arbeta hållbart och vara en förebild för att använda evenemang i syfte att främja och driva den hållbara utvecklingen framåt. Därför var det väldigt viktigt för oss att certifiera SM-veckan i Norrköping. Ett av kriterierna är att endast servera ekologiskt kaffe under evenemanget. Vi är extra stolta att Norrköpings lokala, ekologiska kafferosteri Qvarsebo Kaffe utanför Kolmården, serverar en stor del av kaffet under SM-veckan. Qvarsebo Kaffe har fossilfria leveranser och erbjuder seglat kaffe över Atlanten för att minska klimatavtryck.” Säger Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan.

    Utformad för att skapa en beteendeförändring

    Greentime strävar efter att uppnå en hållbar framtid genom att hjälpa evenemangsarrangörer att agera hållbart. Om evenemang kan agera som en plattform för hållbar förändring kan den stora omställningen ske, enligt Greentime. Deras verktyg och certifiering är utformade för att skapa en varaktig beteendeförändring och mer hållbara evenemang. 2025 vann de Scandinavian Business Awards.

    Deras digitala verktyg visualiserar framstegen i arbetet inom:

    ◆ Planering, ekonomi och organisation.
    ◆ Social hållbarhet.
    ◆ Miljö.

    ”Arrangören bakom SM-veckan i Norrköping har gjort ett imponerande arbete. Att uppnå Certifieringen Hållbart Evenemang är inget som sker av en slump – det kräver långsiktig planering, engagemang och konkreta åtgärder inom både miljömässiga, sociala och ekonomiska områden. Det är tydligt att hållbarhet har varit en central del i deras arbete inför årets evenemang.” Säger Simon Strandvik, VD på Greentime.

    Tar med sig ny kunskap att dela med andra

    För att uppnå certifieringen Hållbart Evenemang krävs det att såväl Norrköping som värdstad och arrangörsföreningarna uppnår ett antal obligatoriska hållbarhetskrav i Greentimes digitala verktyg. I certifieringen ingår det 147 frågor.

    Exempel på hållbarhetskrav är att det till exempel:

    ◆ Finns möjlighet till avfallssortering på tävlingsarenorna.
    ◆ Att det enbart får användas miljömärkta rengöringsmedel vid städ.
    ◆ Att det enbart får serveras ekologiskt kaffe under evenemanget.

    ”Genom att arbeta med det digitala verktyget Greentime har vi arbetat med hållbarhetsfrågor utmed en stor del av planeringen av evenemanget. Vi är nöjda med vårt första evenemang och glada att det var möjligt med en certifiering. Men det går alltid att göra mer naturligtvis.” Säger Sandra Wall, destinationsutvecklare på Upplev Norrköping. ”Vi tar med oss mycket ny kunskap och framöver är målet att dela den ännu mer i samverkan med alla våra partners i framtiden.”

    Här kan ni läsa mer om Norrköping på Turismnytt.

    • Text: Upplev Norrköping
    • Foto: Upplev Norrköping
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet