-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang 2025 av Greentime.
”Som hållbar värdstad är det viktigt att övergripande arbeta hållbart och vara en förebild för att använda evenemang i syfte att främja och driva den hållbara utvecklingen framåt. Därför var det väldigt viktigt för oss att certifiera SM-veckan i Norrköping. Ett av kriterierna är att endast servera ekologiskt kaffe under evenemanget. Vi är extra stolta att Norrköpings lokala, ekologiska kafferosteri Qvarsebo Kaffe utanför Kolmården, serverar en stor del av kaffet under SM-veckan. Qvarsebo Kaffe har fossilfria leveranser och erbjuder seglat kaffe över Atlanten för att minska klimatavtryck.” Säger Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan.
Utformad för att skapa en beteendeförändring
Greentime strävar efter att uppnå en hållbar framtid genom att hjälpa evenemangsarrangörer att agera hållbart. Om evenemang kan agera som en plattform för hållbar förändring kan den stora omställningen ske, enligt Greentime. Deras verktyg och certifiering är utformade för att skapa en varaktig beteendeförändring och mer hållbara evenemang. 2025 vann de Scandinavian Business Awards.
Deras digitala verktyg visualiserar framstegen i arbetet inom:
◆ Planering, ekonomi och organisation.
◆ Social hållbarhet.
◆ Miljö.”Arrangören bakom SM-veckan i Norrköping har gjort ett imponerande arbete. Att uppnå Certifieringen Hållbart Evenemang är inget som sker av en slump – det kräver långsiktig planering, engagemang och konkreta åtgärder inom både miljömässiga, sociala och ekonomiska områden. Det är tydligt att hållbarhet har varit en central del i deras arbete inför årets evenemang.” Säger Simon Strandvik, VD på Greentime.
Tar med sig ny kunskap att dela med andra
För att uppnå certifieringen Hållbart Evenemang krävs det att såväl Norrköping som värdstad och arrangörsföreningarna uppnår ett antal obligatoriska hållbarhetskrav i Greentimes digitala verktyg. I certifieringen ingår det 147 frågor.
Exempel på hållbarhetskrav är att det till exempel:
◆ Finns möjlighet till avfallssortering på tävlingsarenorna.
◆ Att det enbart får användas miljömärkta rengöringsmedel vid städ.
◆ Att det enbart får serveras ekologiskt kaffe under evenemanget.”Genom att arbeta med det digitala verktyget Greentime har vi arbetat med hållbarhetsfrågor utmed en stor del av planeringen av evenemanget. Vi är nöjda med vårt första evenemang och glada att det var möjligt med en certifiering. Men det går alltid att göra mer naturligtvis.” Säger Sandra Wall, destinationsutvecklare på Upplev Norrköping. ”Vi tar med oss mycket ny kunskap och framöver är målet att dela den ännu mer i samverkan med alla våra partners i framtiden.”
Här kan ni läsa mer om Norrköping på Turismnytt.
- Text: Upplev Norrköping
- Foto: Upplev Norrköping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-