-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat ett antal städer stå det nu klart att Skövde åter kommer stå värd för SM-veckan vinter. Fyra år efter den förra SM-veckan i Skövde blir det alltså dags igen.
”Det känns fantastiskt att vi får förtroendet att arrangera SM‑veckan igen! Det här visar att vi har kapacitet att leverera stora idrottsevenemang i absoluta toppklass. Genom det stärks vår kommuns attraktionskraft, både för invånare, besökare och näringsliv. Vi bjuder in hela Sverige att uppleva vår vinterstad.” Säger Theres Sahlström (M), kommunstyrelsens ordförande,
Förutom längdskidor är styrkesport, dans, kampsport, bollsport och motorsport exempel på idrotter som kan ta plats.
En trygg, välplanerad och välfungerande SM‑vecka
Den senaste genomförda SM-veckan i Skövde räknade in 100 000 besök varav cirka 37 500 unika besökare. Den totala turistekonomin landade på 43,6 miljoner kronor. Evenemanget syntes i ca 2300 artiklar och det totala annonsvärdet beräknas till ca 65 miljoner kronor. Dessutom såg 2,3 miljoner personer minst tre minuter på sändningarna från SVT.
”Det här är ett kvitto på att vi har kapacitet att leverera arrangemang av den här storleken. Förra gången visade vi att vi klarar det – nu bygger vi vidare på de erfarenheterna. Vårt fokus är en trygg, välplanerad och välfungerande SM‑vecka där alla delar håller hög kvalitet. Genom ett nära samarbete mellan våra sektorer, Next Skövde och externa aktörer kommer vi se till att helheten fungerar. Från logistik och säkerhet till evenemangsupplevelse och service.” Säger Johan Rahmberg, kommundirektör i Skövde kommun
Ett av Sveriges största annuella idrottsevenemang
Genom att arrangera SM-veckan i Skövde skapas intäkter till näringslivet, en gemensam stolthet för staden och en chans att locka nya besökare. Medierapporteringen under SM-veckan genererar ett högt marknadsföringsvärde för Skövde.
”Jag ser med glädje fram emot arbetet att i bred samverkan återigen planera och genomföra ett av Skövdes största evenemang. Nu tar vi med oss alla goda kunskaper och erfarenheter och bygger vidare på dem. Vi ska självklart också leverera en härlig folkfest för alla besökare.” Säger Mats Olsson, VD på Next Skövde
SM-veckan är ett av Sveriges största, årligen återkommande, idrottsevenemang. Det arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden.
Här kan ni läsa mer om Skövde på Turismnytt.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tobias Andersson/Next Skövde
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-