-
Småland lanserar appen “Småländska skatter” för att locka semesterfirare
I sommar ska Småland vara det naturliga semesterresmålet för hela familjen. Med appen “Småländska skatter” kan svenska turister upptäcka landskapets besöksmål – samtidigt som användaren samlar poäng genom att utföra uppdrag i en form av gamification.
App med småländska referenser
Årets kampanjnyhet är appen “Småländska skatter” som blir en förlängd arm av kampanjsajten guide.visitsmaland.se. På hemsidan har Jönköping läns företag inom besöksnäringen möjlighet att synas kostnadsfritt.
“Nu kör vi i gång tredje sommaren och i år fokuserar vi på att attrahera barnfamiljerna. Därför lanserar vi en app där både turister och invånare får tips på aktiviteter, besöksmål och mysiga gårdscaféer genom gamification.” Säger Helene Berg, VD på Smålands Turism.
I appen används typiska småländska ikoner, till exempel avatarer av polkagrisen, ostkakan och sagoprinsessan. Användaren kan samla märken i en speldel som går ut på att samla poäng genom att utföra uppdrag – allt kopplat till platser och företag i Jönköpings län. Totalt finns det 100 uppdrag att klarmarkera i appen.
Stor Youtuber och cykelinspiratör guidar
Under kampanjen kommer flertalet inspiratörer att upptäcka Småland med hjälp av appen. En av dem är Youtubern Tomu, med över 300 000 följare.
“Vi kunde inte ha hittat en bättre influencer för att visa upp appen. Tomu är en favorit hos barnen och har fått stor uppmärksamhet när han varit runt i Småland för att testa uppdragen.” Säger Helene Berg.
För att lyfta cyklingen i länet har man även valt att fortsätta samarbetet med lokala cykelinspiratören Elna Dahlstrand. Elna och dottern Lovis kommer att prova på uppdragen på mountainbike-anläggningarna.
“Cykling fortsätter att växa lavinartat och vi står starka i konkurrensen, inte minst genom Isabergs satsning i år med invigningen av Nordens största pumptrack. Cyklingen förlänger sommarsäsongen och även appen kommer att leva kvar efter sommaren.” Säger Helene Berg.
Ytterligare en inspiratör för sommaren är Grännabon Linnéa Rolfsson som driver Instagramkontot Hemlikheter.
- Text: Smålands Turism
- Foto: Smålands Turism
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
-
Gästbloggare
-