-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, som Visit Sweden och Tillväxtverket arrangerade på Djurgården i Stockholm.
Därför kommer här en kort rapport från Visit Sweden om deras affärsmötesevenemang Swedish Workshop, som de arrangerade i Södertälje, samma dagar som GSTCs konferens.
Inspirationsföreläsningar första dagen och middagmingel på Tom Tits
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen hade tagit sig till Södertälje. I år kunde man notera flera lite lyxigare researrangörer och resebyråer.
Första dagen på Quality Hotel Park i centrala Södertälje arrangerades inspirationsföreläsningar, i år för både säljare och köpare. Av sorlet i pausen att döma, mycket uppskattat från de båda föreläsningsrummen.
Dels berättade Visit Swedens marknadschef Nils Persson och Kristina Nyström som ansvarar för Visit Swedens partnership-frågor, om varumärkesplattformen för resmålet Sverige och om Visit Swedens kampanjer.
Anna Österlund från Placebrander och Lina Skandevall som är besöksnäringsinspiratör, entreprenör, resejournalist, influencer och moderator berättade och inspirerade om platsmarknadsföring, om trender och peppade till att våga vara mer kommersiell i sin paketering som besöksnäringsföretagare. Även Anette Karlsson från Haman Group och författaren Stina Almroth bjöd på inspirerande klokskap.
Dagen gick snabbt och avslutades efter en rask promenad på Tom Tits Experiment med upptäckstävling och middagsmingel.
Visit Swedens vd Susanne Andersson som invigt GSTC-konferensen samma dag, höll flaggan högt och välkomnade alla deltagare tillsammans med bland andra Pia Kronqvist, som är vd och Åsa Ribbing, som är marknadschef för Tom Tits Experiment samt Maria Frithz Warg, kommunalråd i Södertälje kommun.
Klassisk speed dating andra dagen
Dag två innebar sedan klassisk speed dating, som arrangerades på fina Södertälje Science Park. Många högkvalitativa möten och stort intresse för Sverige och svenska upplevelser noterades.
Kvällen avslutades sedan med en middag på spektakulära kulturhuset i Ytterjärna.Summa summarum kan sägas att Visit Sweden, tillsammans med eventbyrån Minnesota, lyckades genomföra ett välorganiserat och mycket välfyllt arrangemang, med stor och uppskattad närvaro av sina medarbetare som arbetar med internationell Travel Trade. De som bearbetar och håller internationella reseaktörer uppdaterade om det senaste om Sverige.
Noterades gjorde även att många destinationer drog under dagarna i Visit Swedens koordinator Anneli Crichlow, för att bli nästa ort att stå värd för Swedeish Workshop. Men nästa tillfälle är digitalt, så vi får nog vänta lite innan nästa fysiska tillfälle dyker upp
Nästa Swedish Workshop är online i oktober, här finns mer att läsa på Visit Swedens sajt
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby och Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-