-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Södra Ädlas första investering är klar. Under onsdagen 15 juni blev Södra Ädla delägare i bolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor. Bolaget är verksamt inom naturturism.
Södra Skogsägarnas nya riskkapitalverksamhet, Södra Ädla, lanserades i maj. Dotterbolaget ska under kommande år investera 200 miljoner kronor i innovativa bolag, vars affärsidéer direkt stödjer skogsgårdens utveckling och lönsamhet samt ger möjlighet till ett mer mångfacetterat familjeskogsbruk.
Nu är det första bolaget hittat.
Familjeskogsbruket stärks med naturturism
Under onsdagen blev Södra Ädlas investering i Happie Nation klar, där Södra Ädla deltar med en investering på tre miljoner kronor i en investeringsrunda om totalt sex miljoner kronor.
Happie Nation är verksamt inom naturturism under varumärket Happie Camp. Happie Camp arrenderar outnyttjad skogsmark av skogsägare och etablerar mindre boenden som sedan hyrs ut till naturintresserade gäster.
Det ger Södras medlemmar möjligheten att öka värdet av sina natursköna skogspärlor och komplettera sin skogsgård med hållbar naturturism.
”Happie Nations skalbara affärsidé ligger i linje med vår ambition att investera i bolag som direkt utvecklar skogsgårdens värden. Bolaget ger möjlighet till ytterligare intäkter för Södras medlemmar – samtidigt som fler kan uppleva vårt familjeskogsägande på nära håll.” Säger Erik Bengtson, investment manager för Södra Ädla. ”Med denna investering attraherar vi ny innovation till skogsgården och skapar fler affärsmöjligheter för Södras 52 000 medlemmar.”
Expansion av Happie Camp väntar
Happie Camp lanserades 2019 och har i dag en välutvecklad onlinebaserad bokningsplattform, där kunder enkelt kan boka natur- och skogsnära boenden och tilläggstjänster.
Den nya finansieringen ska stödja bolagets vidare kommersialisering, där nästa steg är etablering i södra Sverige – i dialog med Södras skogsägande medlemmar.
”Genom Happie Camp vill vi hjälpa skogsägare att förädla natursköna platser med syfte att generera nya intäkter från skogens sociala värden som ett komplement till det traditionella skogsbruket.” Säger Staffan Svantesson, VD och grundare för Happie Nation. ”Med Södra Ädla som partner får vi tillgång till gedigen kunskap och erfarenhet om skogsbruk i kombination med ett genuint nätverk av passionerade skogsägare. Tillsammans skapar vi de bästa förutsättningarna för goda affärer och en snabb och effektiv uppskalning av Happie Camp.”
- Text: Södra Group
- Foto: Södra Group
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Visit Linköping & Co lanserar nya klimatsmarta vandringspaket
Visit Linköping & Co lanserar klimatsmarta vandringspaket i samarbete med Östgötatrafiken och centralt belägna hotell i staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-