-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Södra Ädlas första investering är klar. Under onsdagen 15 juni blev Södra Ädla delägare i bolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor. Bolaget är verksamt inom naturturism.
Södra Skogsägarnas nya riskkapitalverksamhet, Södra Ädla, lanserades i maj. Dotterbolaget ska under kommande år investera 200 miljoner kronor i innovativa bolag, vars affärsidéer direkt stödjer skogsgårdens utveckling och lönsamhet samt ger möjlighet till ett mer mångfacetterat familjeskogsbruk.
Nu är det första bolaget hittat.
Familjeskogsbruket stärks med naturturism
Under onsdagen blev Södra Ädlas investering i Happie Nation klar, där Södra Ädla deltar med en investering på tre miljoner kronor i en investeringsrunda om totalt sex miljoner kronor.
Happie Nation är verksamt inom naturturism under varumärket Happie Camp. Happie Camp arrenderar outnyttjad skogsmark av skogsägare och etablerar mindre boenden som sedan hyrs ut till naturintresserade gäster.
Det ger Södras medlemmar möjligheten att öka värdet av sina natursköna skogspärlor och komplettera sin skogsgård med hållbar naturturism.
”Happie Nations skalbara affärsidé ligger i linje med vår ambition att investera i bolag som direkt utvecklar skogsgårdens värden. Bolaget ger möjlighet till ytterligare intäkter för Södras medlemmar – samtidigt som fler kan uppleva vårt familjeskogsägande på nära håll.” Säger Erik Bengtson, investment manager för Södra Ädla. ”Med denna investering attraherar vi ny innovation till skogsgården och skapar fler affärsmöjligheter för Södras 52 000 medlemmar.”
Expansion av Happie Camp väntar
Happie Camp lanserades 2019 och har i dag en välutvecklad onlinebaserad bokningsplattform, där kunder enkelt kan boka natur- och skogsnära boenden och tilläggstjänster.
Den nya finansieringen ska stödja bolagets vidare kommersialisering, där nästa steg är etablering i södra Sverige – i dialog med Södras skogsägande medlemmar.
”Genom Happie Camp vill vi hjälpa skogsägare att förädla natursköna platser med syfte att generera nya intäkter från skogens sociala värden som ett komplement till det traditionella skogsbruket.” Säger Staffan Svantesson, VD och grundare för Happie Nation. ”Med Södra Ädla som partner får vi tillgång till gedigen kunskap och erfarenhet om skogsbruk i kombination med ett genuint nätverk av passionerade skogsägare. Tillsammans skapar vi de bästa förutsättningarna för goda affärer och en snabb och effektiv uppskalning av Happie Camp.”
- Text: Södra Group
- Foto: Södra Group
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-