-
Spännande hållbar innovation som sparar pengar och resurser
Vi använder vatten idag, som om det inte fanns någon morgondag. Det är inte hållbart i en värld där vattenbrist är vardag för allt fler, även i Sverige.
Detta har den svenska techutmanaren Orbital tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Orbital Shower är världens första smarta uppkopplade dusch som både renar och återcirkulerar vattnet – med ökad komfort som effekt.Ekonomi och hållbarhet i ett
Orbital ser ett kraftigt ökat intresse för sitt erbjudande från hotell- och hospitalitybranschen. Inte bara för den ekonomiska effekt som kommer av energi- och vattenbesparingar utan också som ett svar på krav från marknaden vad gäller hållbarhet och ansvarstagande för världen omkring oss – samtidigt som man fortsatt har höga krav på komfort och välbefinnande.
Christian Kirkegaard, Water Evangelist, har varit i dialog med många hotellkunder och tror att det ökande intresset bland annat beror på att företag i allmänhet och inom hospitality i synnerhet har ökad insikt i att det går att vara med och påverka utvecklingen. Hotell drivs ofta av personer som har starkt engagemang i sina gäster och platsen där de verkar. Det är naturligt att detta engagemang breddas till att omfatta ett hållbarhetsperspektiv.
Affärsresenärer ställer allt högre krav på att hotellen de väljer ska ha ett genomtänkt koncept kring hållbarhet. I vissa fall är det en del av storföretagens resepolicy, i andra fall ett personligt ställningstagande från resenären. Fler och fler hotell ser att Orbital Shower är nyckeln som kan låsa upp dörren till nästa nivå av hållbarhet.
Att övernatta på hotell är så mycket mer än att äta och sova, konstaterar han. Komfort och bekvämlighet är mer än parkering, tillgänglighet och frukost. Detta förstår en professionell hotelier. Upplevelsen i rummet ska addera något till vistelsen och här är exempelvis duschen och sängen två viktiga faktorer. Orbital Shower ger högre komfort än traditionella duschar, dels genom ett högre flöde och exakt rätt temperatur, dels genom välbefinnandet i att kunna duscha så länge man vill utan att slösa på vatten och energi.
Han har också fått höra att komfort och välbefinnande är något man verkligen eftersträvar när man är på resande fot. Värt att notera är också att duschar i hotellrum har högre nyttjandegrad än i privata hem. Därför ser hotell tydliga fördelar med att kapa energiförbrukningen i badrummet med upp till 80 procent och vattenförbrukningen med upp till 90 procent, utan att kompromissa med komforten.
Att utveckla sitt boende till nästa nivå
Som hotell/destination gäller det att våga utvecklas och se nya möjligheter i samtidens utmaningar.
Charlotte Ljung, som är VD för The Duxiana i Malmö uttrycker det såhär:
“Vi valde att installera Orbital på The Duxiana i samband med vår renovering och satsning på att ta hotellet till nästa nivå. Det passar våra medvetna gäster och ligger helt i linje med vår ständiga strävan att utvecklas och bli bättre på hållbarhet.”Orbital Shower har redan flera framgångsrika installationer på hotell- och rekreationsanläggningar. I Sverige finns man bland annat på Bokskogen Golfklubb, Tree Hotel, The Duxiana och Ödevata Gårdshotell. I Danmark har Guldsmeden just öppnat sin tredje etapp på Hotell Bryggen, med totalt 213 duschar.
Blir ert hotell eller er boendeanläggning nästa svenska föregångare inom resursbesparing, hållbarhet och kundtillfredsställelse?
- Text: Orbital
- Foto: Orbital Shower
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-