-
Spännande hållbar innovation som sparar pengar och resurser
Vi använder vatten idag, som om det inte fanns någon morgondag. Det är inte hållbart i en värld där vattenbrist är vardag för allt fler, även i Sverige.
Detta har den svenska techutmanaren Orbital tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Orbital Shower är världens första smarta uppkopplade dusch som både renar och återcirkulerar vattnet – med ökad komfort som effekt.Ekonomi och hållbarhet i ett
Orbital ser ett kraftigt ökat intresse för sitt erbjudande från hotell- och hospitalitybranschen. Inte bara för den ekonomiska effekt som kommer av energi- och vattenbesparingar utan också som ett svar på krav från marknaden vad gäller hållbarhet och ansvarstagande för världen omkring oss – samtidigt som man fortsatt har höga krav på komfort och välbefinnande.
Christian Kirkegaard, Water Evangelist, har varit i dialog med många hotellkunder och tror att det ökande intresset bland annat beror på att företag i allmänhet och inom hospitality i synnerhet har ökad insikt i att det går att vara med och påverka utvecklingen. Hotell drivs ofta av personer som har starkt engagemang i sina gäster och platsen där de verkar. Det är naturligt att detta engagemang breddas till att omfatta ett hållbarhetsperspektiv.
Affärsresenärer ställer allt högre krav på att hotellen de väljer ska ha ett genomtänkt koncept kring hållbarhet. I vissa fall är det en del av storföretagens resepolicy, i andra fall ett personligt ställningstagande från resenären. Fler och fler hotell ser att Orbital Shower är nyckeln som kan låsa upp dörren till nästa nivå av hållbarhet.
Att övernatta på hotell är så mycket mer än att äta och sova, konstaterar han. Komfort och bekvämlighet är mer än parkering, tillgänglighet och frukost. Detta förstår en professionell hotelier. Upplevelsen i rummet ska addera något till vistelsen och här är exempelvis duschen och sängen två viktiga faktorer. Orbital Shower ger högre komfort än traditionella duschar, dels genom ett högre flöde och exakt rätt temperatur, dels genom välbefinnandet i att kunna duscha så länge man vill utan att slösa på vatten och energi.
Han har också fått höra att komfort och välbefinnande är något man verkligen eftersträvar när man är på resande fot. Värt att notera är också att duschar i hotellrum har högre nyttjandegrad än i privata hem. Därför ser hotell tydliga fördelar med att kapa energiförbrukningen i badrummet med upp till 80 procent och vattenförbrukningen med upp till 90 procent, utan att kompromissa med komforten.
Att utveckla sitt boende till nästa nivå
Som hotell/destination gäller det att våga utvecklas och se nya möjligheter i samtidens utmaningar.
Charlotte Ljung, som är VD för The Duxiana i Malmö uttrycker det såhär:
“Vi valde att installera Orbital på The Duxiana i samband med vår renovering och satsning på att ta hotellet till nästa nivå. Det passar våra medvetna gäster och ligger helt i linje med vår ständiga strävan att utvecklas och bli bättre på hållbarhet.”Orbital Shower har redan flera framgångsrika installationer på hotell- och rekreationsanläggningar. I Sverige finns man bland annat på Bokskogen Golfklubb, Tree Hotel, The Duxiana och Ödevata Gårdshotell. I Danmark har Guldsmeden just öppnat sin tredje etapp på Hotell Bryggen, med totalt 213 duschar.
Blir ert hotell eller er boendeanläggning nästa svenska föregångare inom resursbesparing, hållbarhet och kundtillfredsställelse?
- Text: Orbital
- Foto: Orbital Shower
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
-
Gästbloggare
-