-
Startskottet går för Trelleborgs platsvarumärkesresa
Hur omvärlden uppfattar en geografisk plats är idag av stor betydelse i en vardag där platser strävar efter att attrahera invånare, företagare, investeringar och besökare. Visit Trelleborg har därför fått i uppdrag av kommunfullmäktige att, i samarbete med kommunen, utveckla en strategi för Trelleborgs platsvarumärke.
Arbetet är igång, och trelleborgarna bjuds nu in att brett delta. För att tillsammans forma framtidsbilden av en plats i utveckling.
En plats som växer för framtiden
Trelleborgs platsvarumärke kommer att omfatta fyra perspektiv: att leva, verka, investera och besöka. Detta arbete stöds av Placebrander. En framstående aktör inom platsmarknadsföring i Sverige.
”Vi är många vars hjärta klappar lite extra för just Trelleborg, en plats som växer för framtiden. Alla vi har nu tillsammans möjligheten att forma bilden av Trelleborg till något värdefullt för många. För det lokala näringslivet, för oss som bor här, och för de som ännu inte har upptäckt att det är hit de längtar.” Säger Visit Trelleborgs VD, Maarja Edman.
Processen består av tre viktiga steg:
Nulägesanalys: Just nu pågår en omfattande nationell attitydundersökning, där 700 respondenter från Mälardalen och söderut ger sin bild av Trelleborg. Idag startar även en lokal attitydundersökning där alla som bor och verkar på platsen bjuds in att vara delaktiga.
Samsyn kring ett önskat läge: I nästa fas skapas en samlad vision av vad som önskas för framtiden. Detta sker genom digitala dialoger med kommunens medborgare och medarbetare samt genom olika workshops.
Här engageras en bred grupp av intressenter. Inklusive lokalbefolkningen, näringsidkare, företrädare för föreningslivet, politiker, Söderslättsgymnasiets elevkår, högstadieelever och kommunanställda. Arbetet ska på så sätt fånga platsens unika fördelar från olika perspektiv.
Framtagande av en samlad strategi: Målet med platsvarumärkesstrategin är att skapa en gemensam bild av Trelleborg. Något som både invånare och omgivningen kan förlita sig på oavsett om man redan bor här, vill locka andra att flytta hit, investera, starta företag eller besöka platsen.
Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Sandra Wisén ny projektledare för Eskilstuna Convention Bureau
Den 1 november 2024 tillträdde Sandra Wisén tjänsten som projektledare för möten på Eskilstuna Convention Bureau.
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner branschorganisationen SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt banbrytande p...
-
Vinterköping och öppnad anmälan till Vinterstjärnan i Norrköping
I år är det premiär för Vinterköping! I det nya paraplykonceptet samlar och utvecklar Upplev Norrköping...
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Även nästa sommar kommer Kalmarbor och besökare att få uppleva en stor rockfestival i Kalmarsundsparken. Lördagen...
-
-
Gästbloggare
-