-
Startskottet går för Trelleborgs platsvarumärkesresa
Hur omvärlden uppfattar en geografisk plats är idag av stor betydelse i en vardag där platser strävar efter att attrahera invånare, företagare, investeringar och besökare. Visit Trelleborg har därför fått i uppdrag av kommunfullmäktige att, i samarbete med kommunen, utveckla en strategi för Trelleborgs platsvarumärke.
Arbetet är igång, och trelleborgarna bjuds nu in att brett delta. För att tillsammans forma framtidsbilden av en plats i utveckling.
En plats som växer för framtiden
Trelleborgs platsvarumärke kommer att omfatta fyra perspektiv: att leva, verka, investera och besöka. Detta arbete stöds av Placebrander. En framstående aktör inom platsmarknadsföring i Sverige.
”Vi är många vars hjärta klappar lite extra för just Trelleborg, en plats som växer för framtiden. Alla vi har nu tillsammans möjligheten att forma bilden av Trelleborg till något värdefullt för många. För det lokala näringslivet, för oss som bor här, och för de som ännu inte har upptäckt att det är hit de längtar.” Säger Visit Trelleborgs VD, Maarja Edman.
Processen består av tre viktiga steg:
Nulägesanalys: Just nu pågår en omfattande nationell attitydundersökning, där 700 respondenter från Mälardalen och söderut ger sin bild av Trelleborg. Idag startar även en lokal attitydundersökning där alla som bor och verkar på platsen bjuds in att vara delaktiga.
Samsyn kring ett önskat läge: I nästa fas skapas en samlad vision av vad som önskas för framtiden. Detta sker genom digitala dialoger med kommunens medborgare och medarbetare samt genom olika workshops.
Här engageras en bred grupp av intressenter. Inklusive lokalbefolkningen, näringsidkare, företrädare för föreningslivet, politiker, Söderslättsgymnasiets elevkår, högstadieelever och kommunanställda. Arbetet ska på så sätt fånga platsens unika fördelar från olika perspektiv.
Framtagande av en samlad strategi: Målet med platsvarumärkesstrategin är att skapa en gemensam bild av Trelleborg. Något som både invånare och omgivningen kan förlita sig på oavsett om man redan bor här, vill locka andra att flytta hit, investera, starta företag eller besöka platsen.
Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-