-
Startskottet går för Trelleborgs platsvarumärkesresa
Hur omvärlden uppfattar en geografisk plats är idag av stor betydelse i en vardag där platser strävar efter att attrahera invånare, företagare, investeringar och besökare. Visit Trelleborg har därför fått i uppdrag av kommunfullmäktige att, i samarbete med kommunen, utveckla en strategi för Trelleborgs platsvarumärke.
Arbetet är igång, och trelleborgarna bjuds nu in att brett delta. För att tillsammans forma framtidsbilden av en plats i utveckling.
En plats som växer för framtiden
Trelleborgs platsvarumärke kommer att omfatta fyra perspektiv: att leva, verka, investera och besöka. Detta arbete stöds av Placebrander. En framstående aktör inom platsmarknadsföring i Sverige.
”Vi är många vars hjärta klappar lite extra för just Trelleborg, en plats som växer för framtiden. Alla vi har nu tillsammans möjligheten att forma bilden av Trelleborg till något värdefullt för många. För det lokala näringslivet, för oss som bor här, och för de som ännu inte har upptäckt att det är hit de längtar.” Säger Visit Trelleborgs VD, Maarja Edman.
Processen består av tre viktiga steg:
Nulägesanalys: Just nu pågår en omfattande nationell attitydundersökning, där 700 respondenter från Mälardalen och söderut ger sin bild av Trelleborg. Idag startar även en lokal attitydundersökning där alla som bor och verkar på platsen bjuds in att vara delaktiga.
Samsyn kring ett önskat läge: I nästa fas skapas en samlad vision av vad som önskas för framtiden. Detta sker genom digitala dialoger med kommunens medborgare och medarbetare samt genom olika workshops.
Här engageras en bred grupp av intressenter. Inklusive lokalbefolkningen, näringsidkare, företrädare för föreningslivet, politiker, Söderslättsgymnasiets elevkår, högstadieelever och kommunanställda. Arbetet ska på så sätt fånga platsens unika fördelar från olika perspektiv.
Framtagande av en samlad strategi: Målet med platsvarumärkesstrategin är att skapa en gemensam bild av Trelleborg. Något som både invånare och omgivningen kan förlita sig på oavsett om man redan bor här, vill locka andra att flytta hit, investera, starta företag eller besöka platsen.
Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
-
Gästbloggare
-