-
Stockholm Travel Show närmar sig – Hur ser det ut i år?
Hej Martin – Augusti månad närmar sig så även Stockholm Travel Show ombord på Silja Line – hur är läget?
– Vi känner oss supertrygga med allt; framförhållningen, kvaliteten och med evenemanget som helhet – det känns mycket bra.
Jag förstår att du har många fina samarbeten runt mässan, kan du nämna några?
– Det är tredje gången vi genomför B2B-mässan på Silja Lines världsunika Helsingforsfartyg och med full support av dem, handelskammare och branschen i övrigt så vi känner oss trygga”! Årets nya samarbetspartner är branschorganisationen Svenska Turistbussföretagen som aktivt deltar och även utnyttjar mässan som plattform för sina syften – detta blir win/win för alla och inte minst för utställarna med alla hugade köpare ombord.
Vilken är er allra största USP?
– Konceptet är unikt – att få två huvudstäder på två nordiska huvudmarknader på ett bräde är helt unikt – en möjlighet Sverigeturismen borde ta vara på i större utsträckning – vi har fina utställarplatser kvar och priset inklusive resor och allt är väldigt konkurrenskraftigt.
Vilka är besökarna på mässan? Vilka når man som utställare?
– Förra året hade vi cirka 70 utställare (som inte sällan blir kunder och partners till varandra) och totalt 525 gäster hade registrerat sig på förhand. Vi bad gästerna att välja en kategori som de representerar i samband med registreringen och då fick vi bland annat fram att knappt en tredjedel var Travel agent/Tour operator, över 20% media/bloggare och 10% ”Corporate buyers”.
Ser publiken olika ut i Stockholm och i Helsingfors?
– I Helsingfors är fördelningen ungefär den samma men besökarantalet är på grund av stadens storlek något mindre.
Jag förstår att både branschen, köpare och media är välkomna, stämmer det?
”Ja, jag hoppas att vi ses ombord på fartyget i Stockholm vid kaj den 21 augusti och varför inte i Helsingfors följande dag. Detta är en helt unik affärsmöjlighet för ny business i Norden och alla med en koppling till branschen är välkomna” hälsar Martin.
För ytterligare information se www.stockholmtravelshow.se
Vem är då Martin Ahlberg?
Martin Ahlberg av idag är konsulten som var hotellpojke, blev hotellchef, Finlands turistchef i Sverige och marknadsdirektör på Silja Line. Martin har även varit generalsekreterare för BTC – Baltic Sea Tourism Commission och tongivande i Sverige och Norden för SKÅL International – världens tyngsta nätverk för beslutsfattare i resebranschen. Idag drivs konsultverksamhet under namnet Finesse Promotions(www.finessepromotions.se) med varumärken som Stockholmtravelshow, Traveltrends, TravelTV m.fl. Den senaste satsningen www.wasaretro.com på Djurgården är inne på sin andra månad.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: FIN-S
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-