-
Stockholm Travel Show närmar sig – Hur ser det ut i år?
Hej Martin – Augusti månad närmar sig så även Stockholm Travel Show ombord på Silja Line – hur är läget?
– Vi känner oss supertrygga med allt; framförhållningen, kvaliteten och med evenemanget som helhet – det känns mycket bra.
Jag förstår att du har många fina samarbeten runt mässan, kan du nämna några?
– Det är tredje gången vi genomför B2B-mässan på Silja Lines världsunika Helsingforsfartyg och med full support av dem, handelskammare och branschen i övrigt så vi känner oss trygga”! Årets nya samarbetspartner är branschorganisationen Svenska Turistbussföretagen som aktivt deltar och även utnyttjar mässan som plattform för sina syften – detta blir win/win för alla och inte minst för utställarna med alla hugade köpare ombord.
Vilken är er allra största USP?
– Konceptet är unikt – att få två huvudstäder på två nordiska huvudmarknader på ett bräde är helt unikt – en möjlighet Sverigeturismen borde ta vara på i större utsträckning – vi har fina utställarplatser kvar och priset inklusive resor och allt är väldigt konkurrenskraftigt.
Vilka är besökarna på mässan? Vilka når man som utställare?
– Förra året hade vi cirka 70 utställare (som inte sällan blir kunder och partners till varandra) och totalt 525 gäster hade registrerat sig på förhand. Vi bad gästerna att välja en kategori som de representerar i samband med registreringen och då fick vi bland annat fram att knappt en tredjedel var Travel agent/Tour operator, över 20% media/bloggare och 10% ”Corporate buyers”.
Ser publiken olika ut i Stockholm och i Helsingfors?
– I Helsingfors är fördelningen ungefär den samma men besökarantalet är på grund av stadens storlek något mindre.
Jag förstår att både branschen, köpare och media är välkomna, stämmer det?
”Ja, jag hoppas att vi ses ombord på fartyget i Stockholm vid kaj den 21 augusti och varför inte i Helsingfors följande dag. Detta är en helt unik affärsmöjlighet för ny business i Norden och alla med en koppling till branschen är välkomna” hälsar Martin.
För ytterligare information se www.stockholmtravelshow.se
Vem är då Martin Ahlberg?
Martin Ahlberg av idag är konsulten som var hotellpojke, blev hotellchef, Finlands turistchef i Sverige och marknadsdirektör på Silja Line. Martin har även varit generalsekreterare för BTC – Baltic Sea Tourism Commission och tongivande i Sverige och Norden för SKÅL International – världens tyngsta nätverk för beslutsfattare i resebranschen. Idag drivs konsultverksamhet under namnet Finesse Promotions(www.finessepromotions.se) med varumärken som Stockholmtravelshow, Traveltrends, TravelTV m.fl. Den senaste satsningen www.wasaretro.com på Djurgården är inne på sin andra månad.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: FIN-S
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-