-
Stockholm Travel Show närmar sig – Hur ser det ut i år?
Hej Martin – Augusti månad närmar sig så även Stockholm Travel Show ombord på Silja Line – hur är läget?
– Vi känner oss supertrygga med allt; framförhållningen, kvaliteten och med evenemanget som helhet – det känns mycket bra.
Jag förstår att du har många fina samarbeten runt mässan, kan du nämna några?
– Det är tredje gången vi genomför B2B-mässan på Silja Lines världsunika Helsingforsfartyg och med full support av dem, handelskammare och branschen i övrigt så vi känner oss trygga”! Årets nya samarbetspartner är branschorganisationen Svenska Turistbussföretagen som aktivt deltar och även utnyttjar mässan som plattform för sina syften – detta blir win/win för alla och inte minst för utställarna med alla hugade köpare ombord.
Vilken är er allra största USP?
– Konceptet är unikt – att få två huvudstäder på två nordiska huvudmarknader på ett bräde är helt unikt – en möjlighet Sverigeturismen borde ta vara på i större utsträckning – vi har fina utställarplatser kvar och priset inklusive resor och allt är väldigt konkurrenskraftigt.
Vilka är besökarna på mässan? Vilka når man som utställare?
– Förra året hade vi cirka 70 utställare (som inte sällan blir kunder och partners till varandra) och totalt 525 gäster hade registrerat sig på förhand. Vi bad gästerna att välja en kategori som de representerar i samband med registreringen och då fick vi bland annat fram att knappt en tredjedel var Travel agent/Tour operator, över 20% media/bloggare och 10% ”Corporate buyers”.
Ser publiken olika ut i Stockholm och i Helsingfors?
– I Helsingfors är fördelningen ungefär den samma men besökarantalet är på grund av stadens storlek något mindre.
Jag förstår att både branschen, köpare och media är välkomna, stämmer det?
”Ja, jag hoppas att vi ses ombord på fartyget i Stockholm vid kaj den 21 augusti och varför inte i Helsingfors följande dag. Detta är en helt unik affärsmöjlighet för ny business i Norden och alla med en koppling till branschen är välkomna” hälsar Martin.
För ytterligare information se www.stockholmtravelshow.se
Vem är då Martin Ahlberg?
Martin Ahlberg av idag är konsulten som var hotellpojke, blev hotellchef, Finlands turistchef i Sverige och marknadsdirektör på Silja Line. Martin har även varit generalsekreterare för BTC – Baltic Sea Tourism Commission och tongivande i Sverige och Norden för SKÅL International – världens tyngsta nätverk för beslutsfattare i resebranschen. Idag drivs konsultverksamhet under namnet Finesse Promotions(www.finessepromotions.se) med varumärken som Stockholmtravelshow, Traveltrends, TravelTV m.fl. Den senaste satsningen www.wasaretro.com på Djurgården är inne på sin andra månad.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: FIN-S
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-