-
Stockholm Travel Show närmar sig – Hur ser det ut i år?
Hej Martin – Augusti månad närmar sig så även Stockholm Travel Show ombord på Silja Line – hur är läget?
– Vi känner oss supertrygga med allt; framförhållningen, kvaliteten och med evenemanget som helhet – det känns mycket bra.
Jag förstår att du har många fina samarbeten runt mässan, kan du nämna några?
– Det är tredje gången vi genomför B2B-mässan på Silja Lines världsunika Helsingforsfartyg och med full support av dem, handelskammare och branschen i övrigt så vi känner oss trygga”! Årets nya samarbetspartner är branschorganisationen Svenska Turistbussföretagen som aktivt deltar och även utnyttjar mässan som plattform för sina syften – detta blir win/win för alla och inte minst för utställarna med alla hugade köpare ombord.
Vilken är er allra största USP?
– Konceptet är unikt – att få två huvudstäder på två nordiska huvudmarknader på ett bräde är helt unikt – en möjlighet Sverigeturismen borde ta vara på i större utsträckning – vi har fina utställarplatser kvar och priset inklusive resor och allt är väldigt konkurrenskraftigt.
Vilka är besökarna på mässan? Vilka når man som utställare?
– Förra året hade vi cirka 70 utställare (som inte sällan blir kunder och partners till varandra) och totalt 525 gäster hade registrerat sig på förhand. Vi bad gästerna att välja en kategori som de representerar i samband med registreringen och då fick vi bland annat fram att knappt en tredjedel var Travel agent/Tour operator, över 20% media/bloggare och 10% ”Corporate buyers”.
Ser publiken olika ut i Stockholm och i Helsingfors?
– I Helsingfors är fördelningen ungefär den samma men besökarantalet är på grund av stadens storlek något mindre.
Jag förstår att både branschen, köpare och media är välkomna, stämmer det?
”Ja, jag hoppas att vi ses ombord på fartyget i Stockholm vid kaj den 21 augusti och varför inte i Helsingfors följande dag. Detta är en helt unik affärsmöjlighet för ny business i Norden och alla med en koppling till branschen är välkomna” hälsar Martin.
För ytterligare information se www.stockholmtravelshow.se
Vem är då Martin Ahlberg?
Martin Ahlberg av idag är konsulten som var hotellpojke, blev hotellchef, Finlands turistchef i Sverige och marknadsdirektör på Silja Line. Martin har även varit generalsekreterare för BTC – Baltic Sea Tourism Commission och tongivande i Sverige och Norden för SKÅL International – världens tyngsta nätverk för beslutsfattare i resebranschen. Idag drivs konsultverksamhet under namnet Finesse Promotions(www.finessepromotions.se) med varumärken som Stockholmtravelshow, Traveltrends, TravelTV m.fl. Den senaste satsningen www.wasaretro.com på Djurgården är inne på sin andra månad.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: FIN-S
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-