-
Stockholm värderas högt i nationellt resande, visar ny undersökning
Vad värdesätter besökare mest vid valet av semesterdestination och hur mycket känner de till om de olika turistmålen i Sverige? För tredje året i rad har destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört en undersökning kring varumärkeskännedom och besökarnöjdhet bland de destinationer som är medlemmar i nätverket. Resultaten visar fortsatt att ett trevligt bemötande och en bra atmosfär är fortsatt viktiga aspekter för val av semesterstad/destination.
Stockholm är landets mest föredragna resmål
En tredjedel av Sveriges befolkning har besökt Stockholm under de senaste tre åren (34,5%), trots en väldigt låg andel av svenska resenärer under sommarens Corona pandemi. Under sommaren märktes ett ökat bilresande med koppling till rekommendationer för resande och fortfarande föredrar 3 av 4 svenskar att resa med bil i Sverige. Två tredjedelar tycker det är viktigt eller ganska viktigt att tänka klimatsmart med resor, men en stor andel av dem uppger ”bara” ganska viktigt. Med 17,9 % av respondenterna hamnar Stockholm som stad nummer ett för resor i landet följt av Göteborg (16,3%). Dessa två städer är klart mer föredragna än andra destinationer. Stockholm får även högst betyg i Sverige för flera utbudsrelaterade frågor. På sex av sexton områden toppar Stockholm.
Det här är en viktig temperaturmätning på hur Stockholm står sig som destination under en pandemi. Trots stora effekter på resandet generellt så stärker Stockholm sin position som det hetaste resmålet i Sverige, framför Göteborg. Svenska resenärer är viktiga för att staden ska fortsätta vara angelägen, och det ger ett bra utbud även för alla stockholmare och internationella besökare. Stockholm är en fantastisk stad att besöka, leva och bo i. Inte minst i dessa tider har många upptäckt våra utomhusmiljöer och grönområden, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.
Syftet med undersökningen har varit att studera och analysera svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige generellt, och specifika attityder och nöjdhetsnivåer kopplade till särskilda städer/platser. Målet med undersökningen, Resa i Sverige 2020, var att göra en uppföljande och jämförande studie med de som gjordes 2018 och 2019. Under september genomförde 38 svenska destinationer gemensamt undersökningen av besökares kännedom, preferenser och nöjdhet av städer eller platser man besökt samt planerar att besöka.
För oss i destinationsnätverket är det viktigt att kontinuerligt följa besökares preferenser och förändringar i attityd och beteende för att kunna matcha deras behov. Den kunskap vi får kan vi sedan dela med besöksnäringen på våra destinationer och på så sätt hjälpa dem planera inför framtiden, säger Anna Wittgren från Malmö stad, som är ordförande i SNDMO.
Utöver Coronarelaterade frågor i undersökningen, har man precis som tidigare år kartlagt besökarens kännedom, preferenser och nöjdhet av städer och platser man besökt samt planerar att besöka. Resultaten från årets undersökning visar att det viktigaste vid valet av semesterort även fortsättningsvis är att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande, följt av att den har en bra atmosfär.
Besöksnäringen tar stort ansvar för konsekvenserna av pandemin och gör ett otroligt jobb i att ställa om med innovativa affärslösningar. Samtidigt är omtanken om besökarna och ett ansvarsfullt bemötande det som leder arbetet för att hålla öppet. Därför är det bra att vi får kvitto på att vi motsvarar svenskarnas förväntningar, säger Caroline Strand VD Visit Stockholm.
Över 77 % av de som svarade uppgav att de reser i Sverige minst 1-3 gånger om året. Det färdsätt som dominerar är resa med bil och på andra plats kommer tåg. Den mest föredragna boendeformen under semestern är hotell följt av att bo hemma hos släkt och vänner.
Om undersökningen
Totalt över 7 000 riksrepresentativa svar från personer över 18 år har samlats in genom en omfattande webenkät om att resa i Sverige, definierat som att besöka en stad i Sverige för nöjes skull genom att resa minst 5 mil enkel väg och sedan tillbringa åtminstone en övernattning i staden. Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget Research One på beställning av SNDMO.
Här hittar ni länk till hela rapporten med mera.
Om SNDMO
Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av över 30 av Sveriges största destinationer.
Här kan ni läsa mer om Visit Stockholm på Turismnytt
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Anna Hugosson
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
-
Gästbloggare
-