-
Stockholms matscen sticker ut i mängden
Stockholm är en fantastisk plats för alla som älskar mat och dryck. Flera saker i matscenen är värda att uppmärksammas enligt Caroline Strands blogginlägg. Caroline är tf. VD för Visit Stockholm och destinationen vill satsa på matscenen för att staden i framtiden ska förknippas med mat och dryck internationellt.
Initiativ och satsningar
Visit Stockholm är en del av satsningen ”Måltidsturismprogrammet” tillsammans med flera regioner runt om i landet samt Visit Sweden. Målsättningen är att regionerna ska locka fler internationella besökare att komma till Sverige och uppleva god mat och dryck.
Gastronomiskt center är ett annat initiativ som Visit Stockholm är en del av. Visionen för projektet är att skapa en fysisk och digital mötesplats för allt som rör innovation inom svensk gastronomi.
Utmärkelser lyfter Stockholms matscen
Något som lyft Stockholms matscen är att den numera Stockholmsbaserade kocken Sebastian Gibrand tog silvermedalj i årets Bocuse D’or. En annan viktig vinst för staden är att Gastrologik fick en efterlängtad andra stjärna i Guide Michelin.
Visit Stockholm är mycket stolta och tacksamma för det starka arbete restauranger och kockar utför i staden. Utmärkelser, koncept och kreativitet lyfter Stockholm och hjälper till att visa upp stadens matscen internationellt. Att positionera Stockholms matscen är en av de viktigaste gemensamma utmaningarna destinationen har enligt Caroline Strand.
- Text: Caroline Strand & Isa Mörk
- Foto: Jonas Eltes Victor Falk
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-