-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
Arbetet med att hitta en extern aktör som kan ta över ägandet av Stockholmsmässan har pågått sedan en tid. Det har varit centralt för Stockholms stad att en överlåtelse ska ske till en aktör med en tydlig och långsiktig plan för att utveckla hela verksamheten.
Flera intressenter har varit involverade i processen. Men i det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
Vidareutvecklas för att vara en ledande mötesplats
Stockholmsmässan är Nordens största mäss- och kongressanläggning och en viktig motor för Stockholms besöksnäring. Mäss- och kongressverksamheten ska därför vidareutvecklas för att fortsätta vara en ledande mötesplats för innovation, affärsutveckling och kulturella utbyten.
”Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och förbättra vår anläggning i Älvsjö tillsammans med Stockholms stad. Med sikte på att erbjuda fler spännande och inspirerande möten och kongresser.” Säger Staffan Ingvarsson, VD på Stockholmsmässan.
Verksamheten pågår i Älvsjö åtminstone till 2034
I en samrådshandling – ”program för Älvsjödalen” som offentliggjordes 7 maj 2025 framgår det att mässan blir kvar på nuvarande plats till dess att en ny plats har hittats för verksamheten. Det framgår även att den nya tunnelbanan beräknas tas i drift först 2035.
Det är först i samband med det som den fysiska utvecklingen av platsen – i enlighet med samrådshandlingarna – kommer kunna starta. Stockholmsmässans verksamhet kommer därmed kunna fortsätta som vanligt i Älvsjö i många år till, och i nuläget åtminstone till 2034.
Här kan ni läsa mer om Stockholmsmässan på Turismnytt.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-