-
Stockholmsmässan fortsätter verksamheten som vanligt i fem år till
Stockholms Stadshus AB, som samlar alla kommunala bolag inom Stockholms stad, har fått i uppdrag att förbereda en överlåtelse av Stockholmsmässan AB till extern part. Det betyder att den operativa verksamheten på Stockholmsmässan ska säljas, medan moderbolaget Mässfastigheter AB fortsätter att ägas av Staden.
”Programutvecklingsarbetet beräknas starta vid årsskiftet 2023/24. Sedan ska detaljplaner tas fram och därefter kan Stadens projektering inledas. Så fram till och med 2028 kommer detta inte att påverka Stockholmsmässans verksamhet i dess nuvarande lokalisering.” Säger Staffan Ingvarsson, VD för Stockholms stads näringslivs- och destinationsbolag Stockholm Business Region.
Verksamheten kommer att fortsätta som normalt i minst fem år till
När nyheten om den planerade försäljningen kom ut berättade Stockholms stad även att den långsiktiga planen för Älvsjö som stadsdel är att i framtiden bygga bostäder och kontor i området där Stockholmsmässan ligger i dag.
Många uppfattade detta som att flytten från Älvsjö skulle vara nära förestående. Men Stockholmsmässans VD, Christian Clemens, är tydlig med att detta absolut inte är fallet.
”Den som köper Stockholmsmässan AB måste självklart vara med och diskutera hur lokalfrågorna ska lösas längre fram, tillsammans med Staden och med oss i den operativa ledningen. Men sådana här stora stadsutvecklingsprojekt tar tid. Vår mäss- och kongressverksamhet kommer att fortsätta som vanligt i Älvsjö under minst fem år till.”
Ser fördelar med att Stockholmsmässan får en ägare från näringslivet
Arbetet med att söka efter lämpliga köpare till Stockholmsmässans operativa verksamhet kommer att påbörjas under 2024. Något som både Staffan Ingvarsson och Christian Clemens ser positivt på.
”Det finns privata aktörer på marknaden som vill driva mässverksamhet. Jag vet att flera sådana aktörer redan tidigare spontant har hört av sig och sagt att de är intresserade om det skulle bli aktuellt för Staden att avyttra bolaget.” Säger Staffan Ingvarsson.
”Jag ser absolut fördelar med att Stockholmsmässan får en ägare från näringslivet som kan ge oss helt andra muskler och internationell räckvidd. En ägare inom mäss- och eventbranschen kan bidra med egna event, nätverk och ytterligare kompetens, vilket skulle ge oss möjligheter att växa och utvecklas.” Säger Christian Clemens.
Viktigt för Stockholmsregionen att det finns en stor mässverksamhet
Stockholmsmässans verksamhet genererar varje år många arbetstillfällen och stora summor till det regionala näringslivet.
”Stockholmsmässans besökare bokar hotellrum, handlar, besöker attraktioner, äter på caféer och restauranger, åker taxi och kollektivtrafik. Så det är viktigt för Stockholmsregionen att det finns en stor mäss- och kongressverksamhet här. Men den behöver inte vara kommunalt ägd. Som stadens näringslivs- och destinationsbolag ser vi fram emot att fortsätta arbetet med att locka hit kongresser, möten och evenemang i nära samarbete med Stockholmsmässan, akademi, föreningsliv och näringsliv.” Säger Staffan Ingvarsson.
Läs mer om Stockholmsmässan på Turismnytt här.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-