-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ytterligare befästa den som Nordens främsta kongress- och mässanläggning och stärka Stockholm som en internationell mötesstad. Från den 1 oktober tillträdde Mats Viker som VD. Med uppdraget att stärka bolagets position och skapa en långsiktigt hållbar ekonomi.
Ämnar att utveckla Stockholmsmässan
Under 2024–2025 prövades möjligheten att sälja Stockholmsmässan till en kommersiell aktör. Givet rådande marknadsläge identifierades ingen aktör som kunde säkerställa den långsiktiga utveckling som verksamheten bedöms kräva. Processen resulterade inte i ett bud som kunde accepteras.
Därför beslutade Stockholms stad att avbryta försäljningsprocessen, behålla Stockholmsmässan i egen regi och utveckla bolaget. I syfte att stärka dess roll som en viktig aktör för regionens attraktionskraft som kongress- och mötesstad.
En organisationsförändring krävs
Stockholmsmässan har under flera år haft en svag ekonomisk utveckling och redovisat betydande underskott. Verksamheten har inte återhämtat sig efter pandemin. En organisationsförändring krävs och därmed har ett varsel om 60 medarbetare lagts per den 30 september 2025.
”De förändringar som Stockholmsmässan nu står inför är nödvändiga givet det ekonomiska läget företaget befinner sig i. För att nå en ekonomi i balans krävs effektivisering av processer, arbetssätt och en digital omställning som möjliggör en hållbar ekonomisk utveckling av verksamheten.” Säger Staffan Ingvarsson, tidigare VD för Stockholmsmässan.
Genom dessa förändringar ska Stockholmsmässan utvecklas i linje med de trender som präglar branschen. Målet är att bolaget ska nå en ekonomi i balans 2026.
Fyra fokusområden för framtiden
I den nya strategiska inriktningen har fyra huvudförflyttningar identifierats som ska lägga grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet:
◆ Fokus på lönsamma möten med inriktning mot näringslivet: Prioritera mässor och kongresser inom tillväxtbranscher med hög efterfrågan.
◆ Avyttring av egna publika mässor: Konsumentinriktade evenemang avyttras. Men kan komma att genomföras i Stockholmsmässans lokaler i annan regi.
◆ Stärkta möjligheter för externa arrangörer: Ökad tillgänglighet ska ge ökade intäkter och stärka den internationella positionen.
◆ Anpassad organisation: Ny struktur med mer effektiva processer.
Ny VD tar vid inför mässans nästa fas
Mats Viker är sedan många år tillbaka VD för Stockholm Globe Arena Fastigheter AB, och har dessförinnan bakgrund från olika ledande befattningar. Bland annat vid AB Ekerö Bostäder och Akademiska hus. Han har nyligen avslutat arbetet med den omfattande moderniseringen av Avicii Arena (Globen).
”Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag och går in i detta med stort engagemang och framtidstro. Stockholmsmässan är en viktig mötesplats för regionen och gör Stockholm till en internationell stad för möten och affärer. Tillsammans kommer vi ställa om och utveckla bolaget så att det återigen blir en stark motor för både besöksnäringen och regionens tillväxt.” Säger Mats Viker.
Staffan Ingvarsson, som varit VD under försäljningsprocessen, går tillbaka till sitt ordinarie uppdrag som VD för Stockholm Business Region.
Kvar i Älvsjö åtminstone till år 2035
I Älvsjö pågår ett programarbete för att utveckla området kring Stockholmsmässan med bostäder, arbetsplatser, idrott samt ny tunnelbana och annan kollektivtrafik. Tidigast 2034 påbörjas stadsutvecklingen, vilket innebär att verksamheten fortsätter i Älvsjö åtminstone fram tills 2035.
Det ger ett bra tidsfönster för att både utveckla Stockholmsmässan utifrån den nya beslutade inriktningen. Samt hitta en långsiktig lösning för lokaliseringen.
Här kan ni läsa mer om Stockholmsmässan på Turismnytt.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Micaela Wernberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Mest under Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter samt Utmärkelser/initiativ
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund. Årets reklamfilm tar ett lite annorlunda grepp än vanligt.
-
Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige
Tillväxtverket har noterat en topp för Sverige gällande sommaren 2025. Här kan ni se ett par destinationers sommarrapporter.
-
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten
Den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”.
-
Gröna Lund och Liseberg prisas bland Europas bästa attraktioner
Vid årets upplaga av prestigefyllda European Star Awards kammade Gröna Lund och Liseberg hem flera fina utmärkelser.
-
Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
Stockholm Business Region söker en projektledare som ska utveckla strategier och insatser för att attrahera internationella talanger.
-
Nordiska Mästerskapen i CS2 avgörs i Halmstad
E-sport, mässa, aktiviteter och konferens på Halmstads Teater. I november avgörs Nordiska Mästerskapen i Counter-Strike 2 för damer.
-
Tillväxtverket – toppnotering för sommaren trots lågkonjunktur
Det totala antalet gästnätter för sommaren uppgick till 30,8 miljoner. Vilket är en toppnotering enligt statistik från Tillväxtverket.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39
Mest under Destination, Museer/utställningar samt Stöd, utmärkelser och initiativ
-
Besöksnäringsträff i Norrköping med idéer om framtida besöksmål
Archives for the unexplained kan bli Norrköpings stora attraktion
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
FN har valt Göteborg som ny hubb för hållbarhet
FN har valt Göteborg som sin nya “Sustainable Lifestyle Hub”. Som en del i arbetet att driva lok...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Museer och ut...
-
Besöksnäringsträff i Norrköping med idéer om framtida besöksmål
Martin Roos, VD för Upplev Norrköping inledde förmiddagen med att man nu har en vision och affärsplan klar och sk...
-
Home Hotel inleder samarbete med Svenska Downföreningen
Home Hotel (tidigare Clarion Collection® Hotel) är stolta över att meddela ett nytt och betydels...
-
-
Gästbloggare
-