tisdag 7 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
    • Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
    • Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Mats Viker - ny VD för Stockholmsmässan.
    2025-10-05 21:09

    Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning

    Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ytterligare befästa den som Nordens främsta kongress- och mässanläggning och stärka Stockholm som en internationell mötesstad. Från den 1 oktober tillträdde Mats Viker som VD. Med uppdraget att stärka bolagets position och skapa en långsiktigt hållbar ekonomi.

    Ämnar att utveckla Stockholmsmässan

    Under 2024–2025 prövades möjligheten att sälja Stockholmsmässan till en kommersiell aktör. Givet rådande marknadsläge identifierades ingen aktör som kunde säkerställa den långsiktiga utveckling som verksamheten bedöms kräva. Processen resulterade inte i ett bud som kunde accepteras.

    Därför beslutade Stockholms stad att avbryta försäljningsprocessen, behålla Stockholmsmässan i egen regi och utveckla bolaget. I syfte att stärka dess roll som en viktig aktör för regionens attraktionskraft som kongress- och mötesstad.

    En organisationsförändring krävs

    Stockholmsmässan har under flera år haft en svag ekonomisk utveckling och redovisat betydande underskott. Verksamheten har inte återhämtat sig efter pandemin. En organisationsförändring krävs och därmed har ett varsel om 60 medarbetare lagts per den 30 september 2025.

    ”De förändringar som Stockholmsmässan nu står inför är nödvändiga givet det ekonomiska läget företaget befinner sig i. För att nå en ekonomi i balans krävs effektivisering av processer, arbetssätt och en digital omställning som möjliggör en hållbar ekonomisk utveckling av verksamheten.” Säger Staffan Ingvarsson, tidigare VD för Stockholmsmässan.

    Genom dessa förändringar ska Stockholmsmässan utvecklas i linje med de trender som präglar branschen. Målet är att bolaget ska nå en ekonomi i balans 2026.

    Fyra fokusområden för framtiden

    I den nya strategiska inriktningen har fyra huvudförflyttningar identifierats som ska lägga grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet:

    ◆ Fokus på lönsamma möten med inriktning mot näringslivet: Prioritera mässor och kongresser inom tillväxtbranscher med hög efterfrågan.

    ◆ Avyttring av egna publika mässor: Konsumentinriktade evenemang avyttras. Men kan komma att genomföras i Stockholmsmässans lokaler i annan regi.

    ◆ Stärkta möjligheter för externa arrangörer: Ökad tillgänglighet ska ge ökade intäkter och stärka den internationella positionen.

    ◆ Anpassad organisation: Ny struktur med mer effektiva processer.

    Ny VD tar vid inför mässans nästa fas

    Mats Viker är sedan många år tillbaka VD för Stockholm Globe Arena Fastigheter AB, och har dessförinnan bakgrund från olika ledande befattningar. Bland annat vid AB Ekerö Bostäder och Akademiska hus. Han har nyligen avslutat arbetet med den omfattande moderniseringen av Avicii Arena (Globen).

    ”Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag och går in i detta med stort engagemang och framtidstro. Stockholmsmässan är en viktig mötesplats för regionen och gör Stockholm till en internationell stad för möten och affärer. Tillsammans kommer vi ställa om och utveckla bolaget så att det återigen blir en stark motor för både besöksnäringen och regionens tillväxt.” Säger Mats Viker.

    Staffan Ingvarsson, som varit VD under försäljningsprocessen, går tillbaka till sitt ordinarie uppdrag som VD för Stockholm Business Region.

    Kvar i Älvsjö åtminstone till år 2035

    I Älvsjö pågår ett programarbete för att utveckla området kring Stockholmsmässan med bostäder, arbetsplatser, idrott samt ny tunnelbana och annan kollektivtrafik. Tidigast 2034 påbörjas stadsutvecklingen, vilket innebär att verksamheten fortsätter i Älvsjö åtminstone fram tills 2035.

    Det ger ett bra tidsfönster för att både utveckla Stockholmsmässan utifrån den nya beslutade inriktningen. Samt hitta en långsiktig lösning för lokaliseringen.

    Här kan ni läsa mer om Stockholmsmässan på Turismnytt.

    • Text: Stockholmsmässan
    • Foto: Micaela Wernberg
    Tweet
  • Möta Göteborg - besöksnäring
    2025-10-06 01:57

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

    Mest under Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter samt Utmärkelser/initiativ

  • Gröna Lund uppmanar lättskrämda att "Ghosta Grönan" i ny reklamfilm för Halloween.
    2025-10-05 21:31

    Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween

    Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund. Årets reklamfilm tar ett lite annorlunda grepp än vanligt.

  • Preliminär statistik visar att sommaren 2025 är en rekordsommar för Höga Kusten. Skuleberget lockar exempelvis turister.
    2025-10-03 15:37

    Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige

    Tillväxtverket har noterat en topp för Sverige gällande sommaren 2025. Här kan ni se ett par destinationers sommarrapporter.

  • Bohusläns temaveckor inleds med ”Smaka på Bohuslän”. Det är ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen.
    2025-10-03 14:01

    ”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten

    Den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”.

  • Gröna Lund och Liseberg attraktioner fick första pris i olika kategorier. Ikaros och Kraftverket.
    2025-10-01 16:57

    Gröna Lund och Liseberg prisas bland Europas bästa attraktioner

    Vid årets upplaga av prestigefyllda European Star Awards kammade Gröna Lund och Liseberg hem flera fina utmärkelser.

  • Vill du vara med och säkra framtidens kompetensförsörjning? Stockholm Business Region söker en projektledare som ska utveckla strategier och insatser för att attrahera internationella talanger.
    2025-10-01 16:12

    Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion

    Stockholm Business Region söker en projektledare som ska utveckla strategier och insatser för att attrahera internationella talanger.

  • Den 7–8 november 2025 avgörs Nordiska Mästerskapen i Counter-Strike 2 för damer på Halmstads Teater.
    2025-10-01 15:36

    Nordiska Mästerskapen i CS2 avgörs i Halmstad

    E-sport, mässa, aktiviteter och konferens på Halmstads Teater. I november avgörs Nordiska Mästerskapen i Counter-Strike 2 för damer.

  • Gästnätter på hotell ökade mest under sommaren enligt Tillväxtverket.
    2025-09-30 21:37

    Tillväxtverket – toppnotering för sommaren trots lågkonjunktur

    Det totala antalet gästnätter för sommaren uppgick till 30,8 miljoner. Vilket är en toppnotering enligt statistik från Tillväxtverket.

  • Rosendals trädgård Äppelutställning besöksnäring
    2025-09-29 06:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39

    Mest under Destination, Museer/utställningar samt Stöd, utmärkelser och initiativ

  • Norrköpings Årshjul 2025 med Archive of the uxexplained
    2025-09-29 03:59

    Besöksnäringsträff i Norrköping med idéer om framtida besöksmål

    Archives for the unexplained kan bli Norrköpings stora attraktion

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Nätverket för hållbarbesöksnäring – BarCamp – 6-7 oktober
      2025-10-06
      • Skövde/Hornborgasjön
      • www.natverkethallbarbesoksnaring.se/barcamp/
    • Destinationsdag Roslagen 2025
      2025-10-08
      • Skebobruk
      • roslagen.se/branschinformation/
    • Webinarieserie – Vismer och Staaf nystar i… – ”Turism året runt – Den stora lösningen?”
      2025-10-09
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/vismer-staaf-nystar
    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Kulturpolitisk samling 2025 – Vem betalar för kulturen?
      2025-10-13
      • Stockholm
      • https://app.bwz.se/svenskscenkonst/b/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-09-28 16:22

      FN har valt Göteborg som ny hubb för hållbarhet

      FN har valt Göteborg som sin nya “Sustainable Lifestyle Hub”. Som en del i arbetet att driva lok...

    • 2025-09-29 06:06

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Museer och ut...

    • 2025-09-29 03:59

      Besöksnäringsträff i Norrköping med idéer om framtida besöksmål

      Martin Roos, VD för Upplev Norrköping inledde förmiddagen med att man nu har en vision och affärsplan klar och sk...

    • 2025-09-27 16:36

      Home Hotel inleder samarbete med Svenska Downföreningen

      Home Hotel (tidigare Clarion Collection® Hotel) är stolta över att meddela ett nytt och betydels...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet