-
Stolt Mat & Dryckesfestival intar åter Nyköping i augusti
Efter förra årets härligaste matfest så återvänder den 11-12 augusti Stolt Mat & Dryckesfestival till Nils Oscar Bryggeri i Nyköping.
Ett 20-tal aktörer samlas i parken utanför bryggeriet för att låta dig testa nya och gamla smakfavoriter. På besök är små och stora hantverksbryggerier, mustproducenter, kockar som grillar sina bästa viltbitar och många andra aktörer med fina råvaror.
Innovativ mat & dryck lockar turister till regionen
Intresset för sörmländsk mat och dryck ökar varje år. Ett ökat intresse för den lokala maten, ursprung och kvalité gör att allt fler vill välja lokala produkter. I Sörmland växer utbudet av restauranger med lokala produkter på menyn, de ser också att allt fler besökare hittar ut till gårdsbutiker och producenter utanför städerna.
Aktörer inom mat och dryck i Sörmland skapar varje år mer intressant, innovativ mat och dryck av högsta kvalité som lockar turism till regionen. Stolt Mat & Dryckesfestival samlar dessa under två härligt smakrika dagar.
”Förra årets event var verkligen en av matsörmlands högpunkter 2023! Aktörerna på plats hade fantastiskt roligt och gästerna strålade i sommarvärmen. Många av aktörerna i år är återkommande, men ett gäng är också nykomlingar. Alla är väldigt sugna på att nya och gamla gäster ska upptäcka och njuta av deras mat och dryck, där dessa erbjuds som mindre smakprover. Tack vare det stora intresset och stöd av Sörmlands Sparbank har vi år också kunnat sänka inträdet till endast 60 kr per person! Vi ser väldigt mycket fram emot årets folkfest, med kul livemusik, glädje och sörmländsk matstolthet.” Säger Malin Ahnelöv, Processledare för Stolt Mat i Sörmland.
Deltagande producenter:
Nils Oscar – Lokalt bryggeri i Nyköping som är välkänt i hela Sverige. Här brygger man klassisk öl i modern stil. Här har besökaren möjlighet att prova mängder med öl i bryggeriets egen pub.
Stenstugan Bryggeri – Gjorde stor succé förra året. Brygger både öl och destillerar sprit. Under festivalen kan man prova på Stenstugans egna gin.
Öster Malma – Under festivalen så kan ni smaka viltkött från viltslottet nummer 1, Öster Malma, utanför Nyköping. Kockarna på Öster Malma skapar vällagad mat, med respekt för alla råvaror.
Nornir Brewery – Det unga gänget bakom Nornir har en vision som handlar om att producera galen men hantverksmässig öl som är exklusiv och unik på marknaden.
Lövnäs Bryggeri – Ett litet bryggeri på Mörkö. Bryggeriet experimenterar fram olika sorters öl som sedan hamnar på hyllan i systembolaget eller i en lokal restaurang.
Ösvreta Gård & Annas kök – Här drivs traditionellt ekologiskt familjejordbruk. På plats är Anna för att låta er testa yoghurt och andra komjölksprodukter.
Trosa ölkompani – En nykomling på festivalen. Det här bryggeriet gör öl med enkla och traditionella metoder med tydlig lokal förankring.
Köping Musteri – En till nykomling på festivalen. Familjeföretaget Köpings Musteri gör kvalitetsdrycker på äpplen från sin egen fruktodling. Här skapas både must och cider.
Frankly foodtruck – Korv när det är som bäst. Lokalt hantverk som fått mängder med priser. En given succé på festivalen!
Passage vincafé – Lokalt vincafé i Eskilstuna som fokuserar på hantverksmässigt tillverkade naturviner från små producenter i Sverige.
Bryggeri Stör – Ett mikrobryggeri i Sörmland med 100% fokus på svenska ekologiska råvaror. Under festivalen kan man prova ett flertal av deras hyllade produkter.
Eskilstuna Ölkultur – Lokalt bryggeri i Eskilstuna som växer så det knakar. De har ett brett sortiment och älskas av många i området.
Jordnära mat – En succé på förra årets festival var det här gängets falafel gjord på steksmet, en färsk produkt, gjord på sötlupinböna ekologiskt odlad i Sverige.
Virå fattighus – Bryggaren Martin Oppermann menar att ett bra hantverksöl smakar bättre än öl från de stora bryggerierna. Han säljer sin öl till lokala restauranger i Sörmland.
Taxinge Bryggeri & Kök – Johan är den nya bryggaren på Taxinge Bryggeri. Bryggeriet erbjuder bland annat guidade turer, ölprovning och ölkurser.
Pomologik – En sörmländsk stolthet. Här görs hantverksmässig cider på 100 % äpplen. Kom och upptäck en helt ny värld av cider! Pomologik är endast på plats under festivalen på fredagen.
Läs mer om eventet Stolt Mat & Dryckesfestival här!
- Text: Stua
- Foto: Rocco Gustafsson
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-