-
Ägarförändring för Friends Arena
Friends Arena i Solna har sedan öppningen dragits med förluster.
Solna stad har varit en av delägarna men drar sig nu ur ägandet.
”- Det är inte en kommunal uppgift att driva eller äga arenor, utan det ska kommersiella aktörer göra. Vi har varit med i starten för att få till en utveckling av Arenastaden med tiotusentals nya jobb, ny tunnelbana och nya bostäder, men nu är det dags att lämna arenan. Vi lämnar över till en ägare, som är expert på fastigheter och därmed bättre på att äga arenafastigheten”, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.
Fakta om köpet
Köpare är fastighetsbolaget Fabege och tar över Solna stads andelar och aktier i fastighetsbolaget Arenabolaget i Solna och det vilande driftbolaget Sweden Arena Management.Solna stad betalar 120 miljoner kronor till Fabege för att täcka framtida förluster i Arenabolaget och 58 miljoner kronor för att Fabege skall kunna köpa hela ArenaGate-fastigheten (entrébyggnaden till arenan). I köpet ingår också ett borgensåtagande om 297,26 miljoner kronor.
Fabege tar också över Jernhusens och PEAB:s ägande i Arenabolaget.
Friends Arenas ägare Svenska Fotbollförbundet och Fabege.
Men det återstår en detalj…
Kommunfullmäktige förväntas fatta beslut om överlåtelsen av Solna stads aktier och andelar till Fabege den 19 december 2016.Fakta om Friends Arena
Friends Arena invigdes den 27 oktober 2012 och är Skandinaviens största multifunktionsarena med plats för 75 000 åskådare. Friends Arena ligger i Arenastaden i Solna. Här utvecklas en attraktiv stadsdel med Friends Arena, Mall of Scandinavia, 30 000 arbetsplatser, 2 000 bostäder och hotell. Dessutom byggs infrastrukturen ut med tvärbana, pendeltågsförbindelse till Arlanda flygplats och tunnelbana till T-centralen och vidare söderut. Totalt beräknas Arenastaden ha skapat totalt 46 000 årsarbeten och 18 miljarder kronor i samhällsekonomiska värden/skatter år 2020Quality Hotel Friends bygger ut
Källa: Solna stad- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Friends Arena
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-