-
Storsatsning i Stockholms kultur-, upplevelse- och nöjescentrum
Området och verksamheterna kring Allmänna gränd på Djurgården står inför stora förändringar i framtiden. POP HOUSE Stockholm, Parks and Resorts och Stockholms stad gör betydande investeringar i miljardklassen inom sina verksamheter och i området. Djurgårdens attraktivitet som kultur- och nöjescentrum kommer stärkas och ett av Sveriges populäraste besöksmål kommer kunna hävda sig än bättre på den internationella turistmarknaden. Besöksnäringen är en ständigt växande bransch som skapar många arbetstillfällen och ökar tillväxten.
POP HOUSE Stockholm har förvärvat två byggnader på Allmänna gränd och planerar en helt ny attraktion i lokalerna. Den nya Mamma Mia!-filmen, ”Here we go again”, som har premiär nästa sommar och pionjärprojektet ”Virtual ABBA” lanseras under nästa år med premiär 2019. Det ger POP HOUSE Stockholm möjlighet att använda sig av det senaste inom en rad teknologier för att skapa denna: Virtual och Augmented Reality, Digital Humans, hologram- och filmteknik. Målet är en interaktiv upplevelseattraktion i världsklass till en investering av 350-400 MSEK.
Samtidigt planerar Parks and Resorts för att expandera Gröna Lund genom att etablera en helt ny del av nöjesparken. Den ska dels skapa utrymme för fler spel, restauranger och attraktioner, dels förhöja den allmänna upplevelsen i området runtomkring. Investeringen är god för 400 MSEK. Stockholms stad renoverar och bygger själva ut Liljevalchs för 340 MSEK som därmed kommer kunna ta emot fler besökare.
Målet med satsningen är att området kring Allmänna gränd och närliggande verksamheter ska vara Sveriges främsta besöksdestination som riktar sig till svenska, såväl som internationella besökare.
– Hyde Park och Central Park är ingenting mot Djurgården, fast det vet dom inte i utlandet. Vid min ålder gör jag bara det jag brinner för och jag brinner för att vara med och utveckla musik- och nöjesutbudet här och hjälpa till att marknadsföra Djurgården som en av världens mest spännande upplevelsedestinationer, säger Björn Ulvaeus.
– Det här är en jätterolig satsning. Stockholm ligger högt upp på listan av besöksmål för turister i Europa och andra delar av världen, samtidigt vet jag att vi har större potential när det gäller att locka hit fler besökare. Utvecklingen av Djurgården kommer vara oerhört viktigt i det arbetet. Jag är glad att kunna presentera detta tillsammans med två aktörer som bidrar starkt till arbetet med att stärka Stockholm som destination, säger Karin Wanngård, Finansborgarråd i Stockholms stad.
– Vi gör enorma investeringar för att kunna möta den ökande efterfrågan från såväl stockholmare som tillresande. Allmänna gränd är det första du ser när du går i land från Djurgårdsfärjan och med nya etableringar på båda sidor om gatan vill vi skapa en mer attraktiv och tillgänglig miljö på denna vackra plats, säger Christer Fogelmarck, VD Parks and Resorts.
Bakgrund – utvecklingen av Djurgården
Området kring Allmänna gränd är den plats där besökare anländer med färjan till Djurgården. Ambitionen med utvecklingssamarbetet är att besökarna ska gå iland på en av världens finaste nöjesgator. Verksamheterna utvecklas för att bredda erbjudandet av restauranger, caféer, hotell, teater- och musikscener och nöjesfält. Idag besöker över 1,5 miljoner Gröna Lund årligen och verksamheterna kring POP HOUSE Stockholm och ABBA The Museum drar över 300 000 besökare på årlig basis. Med nya attraktioner, mer nöjesutbud och fler restauranger samt andra kringliggande besöksmål som den anrika teateranläggningen Cirkus, Skansen, Vasamuseet med flera kommer satsningen på Allmänna gränd med omnejd kunna locka mångfalt fler besökare årligen, och bli ett nav för besöksnäringen i hela Sverige.
Satsningen kommer även stärka Stockholms varumärke som musikstad. Förra året anordnade Stockholm Eurovision Song Contest, ett arrangemang som fick stor internationell uppmärksamhet och stärkte den internationella bilden av Sverige och Stockholm som musikexportör. Konserterna på Gröna Lunds Stora Scen, musikalerna och showerna på Cirkus samt POP HOUSE Stockholms nya musikhotell med utställningar förstärker Stockholms image av ”Music City”.
Förutsättningarna för att marknadsföra detta internationellt bedöms som mycket goda.
Läs mer om Royal Djurgården, den stora stora satsningen på att göra Djurgården till Skandinaviens attraktion nummer 1 här.
Om POP HOUSE Stockholm
På Djurgården mitt i Stockholm ligger POP HOUSE Stockholm på bekvämt avstånd från City och Gamla Stan. I huset finns, utöver ABBA The Museum, även hotell, utställningar om popmusik, restaurang & bar samt en välbesökt shop. I det nybyggda Glashuset finns spännande nyheter, bland andra möjlighet till live musik. Besök gärna: www.pophouse.se
Om Parks and Resorts
Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där ca 2 600 säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. 2016 omsatte Parks and Resorts drygt 1,2 miljard SEK.
Foto: Ivan da Silva för Zap PRKälla: POP HOUSE Stockholm, Parks and Resorts och Stockholms stad
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ivan da Silva för Zap PR
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg i Västsverige med fem nyskapande konstupplevelser i form av tre nya...
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan 24–29 juni i Norrköping! Dags att ...
-
-
Gästbloggare
-