-
Storsatsning i Stockholms kultur-, upplevelse- och nöjescentrum
Området och verksamheterna kring Allmänna gränd på Djurgården står inför stora förändringar i framtiden. POP HOUSE Stockholm, Parks and Resorts och Stockholms stad gör betydande investeringar i miljardklassen inom sina verksamheter och i området. Djurgårdens attraktivitet som kultur- och nöjescentrum kommer stärkas och ett av Sveriges populäraste besöksmål kommer kunna hävda sig än bättre på den internationella turistmarknaden. Besöksnäringen är en ständigt växande bransch som skapar många arbetstillfällen och ökar tillväxten.
POP HOUSE Stockholm har förvärvat två byggnader på Allmänna gränd och planerar en helt ny attraktion i lokalerna. Den nya Mamma Mia!-filmen, ”Here we go again”, som har premiär nästa sommar och pionjärprojektet ”Virtual ABBA” lanseras under nästa år med premiär 2019. Det ger POP HOUSE Stockholm möjlighet att använda sig av det senaste inom en rad teknologier för att skapa denna: Virtual och Augmented Reality, Digital Humans, hologram- och filmteknik. Målet är en interaktiv upplevelseattraktion i världsklass till en investering av 350-400 MSEK.
Samtidigt planerar Parks and Resorts för att expandera Gröna Lund genom att etablera en helt ny del av nöjesparken. Den ska dels skapa utrymme för fler spel, restauranger och attraktioner, dels förhöja den allmänna upplevelsen i området runtomkring. Investeringen är god för 400 MSEK. Stockholms stad renoverar och bygger själva ut Liljevalchs för 340 MSEK som därmed kommer kunna ta emot fler besökare.
Målet med satsningen är att området kring Allmänna gränd och närliggande verksamheter ska vara Sveriges främsta besöksdestination som riktar sig till svenska, såväl som internationella besökare.
– Hyde Park och Central Park är ingenting mot Djurgården, fast det vet dom inte i utlandet. Vid min ålder gör jag bara det jag brinner för och jag brinner för att vara med och utveckla musik- och nöjesutbudet här och hjälpa till att marknadsföra Djurgården som en av världens mest spännande upplevelsedestinationer, säger Björn Ulvaeus.
– Det här är en jätterolig satsning. Stockholm ligger högt upp på listan av besöksmål för turister i Europa och andra delar av världen, samtidigt vet jag att vi har större potential när det gäller att locka hit fler besökare. Utvecklingen av Djurgården kommer vara oerhört viktigt i det arbetet. Jag är glad att kunna presentera detta tillsammans med två aktörer som bidrar starkt till arbetet med att stärka Stockholm som destination, säger Karin Wanngård, Finansborgarråd i Stockholms stad.
– Vi gör enorma investeringar för att kunna möta den ökande efterfrågan från såväl stockholmare som tillresande. Allmänna gränd är det första du ser när du går i land från Djurgårdsfärjan och med nya etableringar på båda sidor om gatan vill vi skapa en mer attraktiv och tillgänglig miljö på denna vackra plats, säger Christer Fogelmarck, VD Parks and Resorts.
Bakgrund – utvecklingen av Djurgården
Området kring Allmänna gränd är den plats där besökare anländer med färjan till Djurgården. Ambitionen med utvecklingssamarbetet är att besökarna ska gå iland på en av världens finaste nöjesgator. Verksamheterna utvecklas för att bredda erbjudandet av restauranger, caféer, hotell, teater- och musikscener och nöjesfält. Idag besöker över 1,5 miljoner Gröna Lund årligen och verksamheterna kring POP HOUSE Stockholm och ABBA The Museum drar över 300 000 besökare på årlig basis. Med nya attraktioner, mer nöjesutbud och fler restauranger samt andra kringliggande besöksmål som den anrika teateranläggningen Cirkus, Skansen, Vasamuseet med flera kommer satsningen på Allmänna gränd med omnejd kunna locka mångfalt fler besökare årligen, och bli ett nav för besöksnäringen i hela Sverige.
Satsningen kommer även stärka Stockholms varumärke som musikstad. Förra året anordnade Stockholm Eurovision Song Contest, ett arrangemang som fick stor internationell uppmärksamhet och stärkte den internationella bilden av Sverige och Stockholm som musikexportör. Konserterna på Gröna Lunds Stora Scen, musikalerna och showerna på Cirkus samt POP HOUSE Stockholms nya musikhotell med utställningar förstärker Stockholms image av ”Music City”.
Förutsättningarna för att marknadsföra detta internationellt bedöms som mycket goda.
Läs mer om Royal Djurgården, den stora stora satsningen på att göra Djurgården till Skandinaviens attraktion nummer 1 här.
Om POP HOUSE Stockholm
På Djurgården mitt i Stockholm ligger POP HOUSE Stockholm på bekvämt avstånd från City och Gamla Stan. I huset finns, utöver ABBA The Museum, även hotell, utställningar om popmusik, restaurang & bar samt en välbesökt shop. I det nybyggda Glashuset finns spännande nyheter, bland andra möjlighet till live musik. Besök gärna: www.pophouse.se
Om Parks and Resorts
Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där ca 2 600 säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. 2016 omsatte Parks and Resorts drygt 1,2 miljard SEK.
Foto: Ivan da Silva för Zap PRKälla: POP HOUSE Stockholm, Parks and Resorts och Stockholms stad
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ivan da Silva för Zap PR
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-