-
Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin
Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans med besöksnäringens aktörer för att positionera Sverige som Hållbar destination för Naturturism. I denna satsning har fokus bland annat varit att bearbeta internationella medier.
Detta har givit ett gott resultat. Då det totala PR-värdet för naturturismpubliceringar 2020 låg på samma nivå som 2019. Trots att den globala turismen drabbats hårt av Coronapandemin.
Satsningen nådde målet att bli top tre
Det hållbara resandet var i ännu större fokus för Visit Swedens pressarbete under 2020. Ett exempel på detta är Göteborg då staden av Lonely Planet utnämndes till 2021 års stad för hållbart stadsresande. Detta skrev Turismnytt om i en tidigare artikel här.
Under året har ett återkommande tema som lyfts fram varit möjligheten att uppleva naturen och samtidigt bo på unika och spektakulära platser. En tillgång för destinationen Sverige.
I den femåriga satsningen nåddes målet att bli top tre när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Sverige hamnar på andra plats efter Norge. Detta glädjande resultat visade en undersökning bland målgruppen som gjorts på de viktigaste besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. [1]
Visit Sweden har inom ramen för denna satsning gjort uppmärksammade internationella kampanjer som ”Sweden on AirBnB”, ”The 72 h cabin” och ”The Edible Country”.
Naturturism kommer att bli mer populärt
Inom ramen för insatsen lyckades Visit Sweden i samverkan med besöksnäringen att stå som värd för Världskongressen, Adventure Travel World Summit, ATWS i Göteborg 2019. Arrangemanget fick de högsta betygen av deltagande internationell media och researrangörer som en ATWS någonsin haft.
”Naturturism – som ett sätt att koppla ifrån teknik och njuta av en långsammare livstakt – kommer att bli mer populärt. Att välja relativt outforskade platser på landsbygden att semestra på, framför bebyggda områden, förstärks också av COVID-19.” Säger Jenny Jonevret, Senior Projektledare för programmet Hållbar Naturturism. ”Pandemin har ytterligare ökat på sambandet mellan engagemanget för vårt klimat och individuell hälsa – vilket leder till en ökad efterfrågan på hållbara resor.”
En längtan efter äkta naturupplevelser
Det fortsatt starka intresset för upplevelser i naturen kan kopplas till starka trender som har framkommit i Visit Swedens senaste trendrapport som till exempel efterfrågan på paketerade och säkra äventyr där fler och fler söker sig ut i naturen men behöver vägledning och stöd.
Även längtan efter äkta naturupplevelser och det växande engagemanget kring vårt klimat påverkar intresset för naturturismen.
[1] Uppföljningsmätning Natur i Tyskland, Frankrike, UK & USA, IPSOS, vår 2020
Läs mer om Naturturism Trender 2020 här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Edström/imagebank.sweden.se
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-