-
Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin
Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans med besöksnäringens aktörer för att positionera Sverige som Hållbar destination för Naturturism. I denna satsning har fokus bland annat varit att bearbeta internationella medier.
Detta har givit ett gott resultat. Då det totala PR-värdet för naturturismpubliceringar 2020 låg på samma nivå som 2019. Trots att den globala turismen drabbats hårt av Coronapandemin.
Satsningen nådde målet att bli top tre
Det hållbara resandet var i ännu större fokus för Visit Swedens pressarbete under 2020. Ett exempel på detta är Göteborg då staden av Lonely Planet utnämndes till 2021 års stad för hållbart stadsresande. Detta skrev Turismnytt om i en tidigare artikel här.
Under året har ett återkommande tema som lyfts fram varit möjligheten att uppleva naturen och samtidigt bo på unika och spektakulära platser. En tillgång för destinationen Sverige.
I den femåriga satsningen nåddes målet att bli top tre när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Sverige hamnar på andra plats efter Norge. Detta glädjande resultat visade en undersökning bland målgruppen som gjorts på de viktigaste besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. [1]
Visit Sweden har inom ramen för denna satsning gjort uppmärksammade internationella kampanjer som ”Sweden on AirBnB”, ”The 72 h cabin” och ”The Edible Country”.
Naturturism kommer att bli mer populärt
Inom ramen för insatsen lyckades Visit Sweden i samverkan med besöksnäringen att stå som värd för Världskongressen, Adventure Travel World Summit, ATWS i Göteborg 2019. Arrangemanget fick de högsta betygen av deltagande internationell media och researrangörer som en ATWS någonsin haft.
”Naturturism – som ett sätt att koppla ifrån teknik och njuta av en långsammare livstakt – kommer att bli mer populärt. Att välja relativt outforskade platser på landsbygden att semestra på, framför bebyggda områden, förstärks också av COVID-19.” Säger Jenny Jonevret, Senior Projektledare för programmet Hållbar Naturturism. ”Pandemin har ytterligare ökat på sambandet mellan engagemanget för vårt klimat och individuell hälsa – vilket leder till en ökad efterfrågan på hållbara resor.”
En längtan efter äkta naturupplevelser
Det fortsatt starka intresset för upplevelser i naturen kan kopplas till starka trender som har framkommit i Visit Swedens senaste trendrapport som till exempel efterfrågan på paketerade och säkra äventyr där fler och fler söker sig ut i naturen men behöver vägledning och stöd.
Även längtan efter äkta naturupplevelser och det växande engagemanget kring vårt klimat påverkar intresset för naturturismen.
[1] Uppföljningsmätning Natur i Tyskland, Frankrike, UK & USA, IPSOS, vår 2020
Läs mer om Naturturism Trender 2020 här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Edström/imagebank.sweden.se
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-