På Affärshögskolans utbildning ”Konceptutveckling för besöksnäringen” har man provat ett nytt sätt att lära ut och testa studenternas kunskaper.

Det var en grupp studenter (Emma Bäcklander, Igge Medina, Ida Rydén och Ulrika Lindman) som fick möjligheten att studera Borås varumärke och sedan koppla ihop det med Borås Djurpark för konceptutveckling. Syftet var att hitta nya affärsmöjligheter.

Både Borås Djurpark, Borås kommun och destinationsbolaget visade stort intresse för studenternas arbete och bjöd in dem så att de kunde presentera sina idéer. Efter presentationen följde diskussioner kring hur gruppen resonerat med projektets upplägg, vilka idéer som kunde tas till vara och hur Borås Djurpark arbetar för att möta nya krav från kunder med en ny grafisk profil och sitt varumärke.

Projektgruppen lyfte idéer kring hur målgruppen familjer ska trivas bättre. Safariupplevelser, tydligare tema både på boende, mat och i djurparken och tips om förbättringar före och efter besöket var några exempel gruppen tagit fram för en bättre upplevelse.

”- Chansen att presentera arbetet på riktigt känns värdefullt och gör utbildningen mer verklig. Alla var intresserade och gav oss känslan att vara konsulter på riktigt”, säger studenterna.

”- Utbildningen lär de studerande att titta på de delar som skapar starka varumärken och nu fick Borås Djurpark möjligheten att få en opartisk granskning av allt som syns ”utåt” vilket givetvis är lockande både för de studerande, stad och turistmål”, säger Stefan Pettersson, lärare för delkursen Besöksbranschen internationellt och nationellt på Affärshögskolan.

Källa: Affärshögskolan