-
Susanne Andersson fortsätter som permanent VD för Visit Sweden
Från den första februari 2022 är Susanne Andersson, 47, från Östersund permanent VD för det helstatligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden.
Under styrelsens rekryteringstid av en permanent VD till Visit Sweden, från februari år 2021, har Susanne verkat som bolagets tillförordnade VD.
– Visit Sweden har en viktig, nationell roll med ansvar att lyfta fram Sveriges allra mest lockande fördelar i en allt hårdare konkurrens om framtidens hållbart medvetna turister, säger Visit Swedens styrelseordförande Karin Johansson.
– Rekryteringen av ny VD till Visit Sweden har gjorts med stor omsorg och respekt för de behov och utmaningar som marknadsföring av Sverige och svenska besöksnäringen står inför. Vi har därför varit ytterst noggranna i vårt arbete med att hitta den mest lämpade personen att leda Visit Sweden framåt och vi är oerhört glada att Susanne tackat ja till rollen som bolagets permanenta VD, avslutar Karin Johansson.
Sammanlagt har över 200 ytterst väl meriterade personer sökt den utlysta tjänsten som VD för Visit Sweden. Rekryteringsarbetet har genomförts av det externa företaget Randstad.
Aktiebolaget Visit Sweden är varken en myndighet eller en offentlig förvaltning – men verkar ändå inom den politiska sfären, genom det helstatliga ägarskapet.
Därför har gedigna och orädda ledaregenskaper, politisk kunnighet och besöksnäringskännedom varit några bärande faktorer i rekryteringsprocessen, liksom framträdande egenskaper för produktiv samverkan och förmåga att skapa hållbara resultat.
Kort om Susanne Andersson
Susanne Andersson klev i februari 2021 in som tillförordnad VD för Visit Sweden, under rekryteringstiden av en ny, permanent VD. Vid tiden satt Susanne som vice ordförande i Visit Swedens styrelse och var även ordförande för organisationen Svensk Turism.
Susanne har arbetet hela livet inom service- och besöksnäringen som en mycket uppskattad och prisbelönt entreprenör.
Sedan många år har Susanne även varit involverad i en rad nationella näringslivs- arbetsgivar- och besöksnäringsorganisationer.
Susanne är av naturen en person, som genom en stor portion positiv energi, har förmågan att länka samman människor, skapa positiva samverkansklimat för gemensamma mål.
Susanne och hennes familj bor strax utanför Östersund, i en villa vid Storsjöns strand. De spenderar gärna ledig tid i fritidshuset i Vemdalen eller ute i jaktmarkerna tillsammans med familjens hund Silver.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konvertering av färjor till batteridrift fortsätter Öresundslinjen ambitionen att skapa en grön korridor mellan Sverige och Danmark.
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med aktiviteter för hela familjen
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Hå...
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet Vasa har överlevt i snart 400 år – men för att klara framtiden behöver hon stöd. Nyligen inledde ...
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens totala antal flygförbindelser har minskat med fyra procent mellan åren 2023 och 2025. Minskni...
-
-
Gästbloggare
-