-
Susanne Andersson fortsätter som permanent VD för Visit Sweden
Från den första februari 2022 är Susanne Andersson, 47, från Östersund permanent VD för det helstatligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden.
Under styrelsens rekryteringstid av en permanent VD till Visit Sweden, från februari år 2021, har Susanne verkat som bolagets tillförordnade VD.
– Visit Sweden har en viktig, nationell roll med ansvar att lyfta fram Sveriges allra mest lockande fördelar i en allt hårdare konkurrens om framtidens hållbart medvetna turister, säger Visit Swedens styrelseordförande Karin Johansson.
– Rekryteringen av ny VD till Visit Sweden har gjorts med stor omsorg och respekt för de behov och utmaningar som marknadsföring av Sverige och svenska besöksnäringen står inför. Vi har därför varit ytterst noggranna i vårt arbete med att hitta den mest lämpade personen att leda Visit Sweden framåt och vi är oerhört glada att Susanne tackat ja till rollen som bolagets permanenta VD, avslutar Karin Johansson.
Sammanlagt har över 200 ytterst väl meriterade personer sökt den utlysta tjänsten som VD för Visit Sweden. Rekryteringsarbetet har genomförts av det externa företaget Randstad.
Aktiebolaget Visit Sweden är varken en myndighet eller en offentlig förvaltning – men verkar ändå inom den politiska sfären, genom det helstatliga ägarskapet.
Därför har gedigna och orädda ledaregenskaper, politisk kunnighet och besöksnäringskännedom varit några bärande faktorer i rekryteringsprocessen, liksom framträdande egenskaper för produktiv samverkan och förmåga att skapa hållbara resultat.
Kort om Susanne Andersson
Susanne Andersson klev i februari 2021 in som tillförordnad VD för Visit Sweden, under rekryteringstiden av en ny, permanent VD. Vid tiden satt Susanne som vice ordförande i Visit Swedens styrelse och var även ordförande för organisationen Svensk Turism.
Susanne har arbetet hela livet inom service- och besöksnäringen som en mycket uppskattad och prisbelönt entreprenör.
Sedan många år har Susanne även varit involverad i en rad nationella näringslivs- arbetsgivar- och besöksnäringsorganisationer.
Susanne är av naturen en person, som genom en stor portion positiv energi, har förmågan att länka samman människor, skapa positiva samverkansklimat för gemensamma mål.
Susanne och hennes familj bor strax utanför Östersund, i en villa vid Storsjöns strand. De spenderar gärna ledig tid i fritidshuset i Vemdalen eller ute i jaktmarkerna tillsammans med familjens hund Silver.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-