söndag 13 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Stockholm stad tänker införa miljözon 3. Det beslutet har Visita, Svensk handel och Sveriges Bussföretag valt att överklaga.
    2024-06-05 21:51

    Svensk Handel, Visita och Sveriges Bussföretag överklagar beslut om införande av miljözon 3

    Svensk Handel och Visita har överklagat Kommunfullmäktige i Stockholms beslut rörande införandet av miljözon klass 3 i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen till förvaltningsrätten. Skälet är att regelverken inte är särskilt klara och att införandet får stora effekter på näringslivets verksamheter.

    Även Sveriges Bussföretag väljer att överklaga Stockholms stads beslut till förvaltningsrätten. Miljözon klass 3 riskerar att lamslå busstrafiken i staden. Då det inte finns några turistbussar som uppfyller kraven.

    Visita – inte förenligt med proportionalitetsprincipen

    De huvudsakliga skälen till överklagandet är sammanfattningsvis att ärendet inte är beslutat på ett korrekt sätt. Men också att Stockholms stad har gjort en felaktig tolkning av inom vilka områden som miljözon klass 3 kan införas. Beslutet är inte heller förenligt med proportionalitetsprincipen.

    ”Även om överklagandet gäller Stockholm är det viktigt att vi får klarhet i regelverken. Vi vill inte att näringslivet och dess företag hamnar i en situation där 290 kommuner ges möjlighet till egna tolkningar av hur miljözon klass 3 får beslutas.” Säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.

    Svensk Handel – stora effekter på näringslivets verksamheter

    Såväl Visita som Svensk Handel är positivt inställda till åtgärder från det allmännas sida som syftar till att bidra till en bättre miljö. Samt att skapa förutsättningar för en omställning som främjar en långsiktigt hållbar utveckling av samhället i ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Sådana beslut får dock inte strida mot proportionalitetsprincipen.

    ”Införandet av miljözon klass 3 får stora effekter på näringslivets verksamheter i relation till de starka intressena av konkurrensneutralitet och förutsebarhet. Något som kan leda till förlorade arbetstillfällen och skada våra stadskärnor. Därför väljer Svensk Handel och Visita att överklaga.” Säger Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.

    Sveriges Bussföretag – inte känt sig lyhörda av politiker

    Även Sveriges Bussföretag väljer att överklaga beslutet från Stockholms stad. De har sedan våren 2023 försökt föra en konstruktiv dialog med politiker och tjänstemän om planerna för en miljözon 3. Tyvärr har de inte känt att de blivit särskilt lyhörda.

    ”Trafikborgarrådet i Stockholm stad, Lars Strömgren (MP), har som svar på våra medlemmars oro sagt att det är ”ett ansvar för transportörerna att lösa detta, och det kom som sagt inte som någon överraskning”. Det ansvar som Lars Strömgren vill lägga på dessa företag, som ofta är små- eller medelstora, är att lösa bristen på fordon på den globala fordonsmarknaden. Hur han tänkt sig att de ska kunna lösa detta är bortom vår förståelse.” Skriver Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag i ett debattinlägg.

    Fordonen saknas och tidsplanen är omöjlig

    Det stora problemet för bussbranschen gällande den nya miljözonen är att det inte finns turistbussar som uppfyller kraven i nuläget. I en miljözon klass 3 är endast bussar som drivs med el, vätgas, laddhybrider eller biogas tillåtna. Av 1 795 klass 3-bussar i Sverige är en eldriven och en handfull biogasbussar.

    ”Elektrifieringen har inletts avseende stadsbussarna, men för bussar i turist- och beställningstrafiken går det inte lika fort fram.” Skriver Anna Grönlund. ”Bortsett från att fordonen saknas är tidsplanen omöjlig för våra medlemmar. Det tar minst tio år att skriva av kostnaden för en turistbuss. Att skrota befintliga bussar i förtid är inte särskilt cirkulärt eller miljövänligt.”

    Viktigt att beslut fattas på en gedigen och faktabaserad grund

    Sveriges Bussföretag har inte några principiella invändningar gentemot miljözoner. Men de måste vara möjliga att efterleva för dem som vistas och har verksamhet inom zonen. Eftersom den nya miljözonen är den första av sitt slag är det viktigt att beslutet fattas på en gedigen och faktabaserad grund.

    ”För att säkerställa att våra medlemmar kan fortsätta att bedriva sin verksamhet, med sin gröna kollektiva busstrafik, väljer vi därför att överklaga Stockholms stads beslut om att införa en miljözon.” Skriver Anna Grönlund.

    Här kan ni läsa mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt.

    • Text: Visita, Anna Grönlund & Isa Mörk
    • Foto: Bastien Hervé/Unsplash
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet