-
Svensk turistinformation exporteras
Micha Gottfarb, en entreprenör, startade 2011 tillsammans med några delägare en privat turistinformation i Stockholm – Stockholm Info.
Sedan dess har det hänt mycket i företaget. Det har idag 18 anställda, ett kontor och tre turistinformationer varav en i Gallerian, en på Stockholm Centralstation och en på Västerlånggatan. Man planerar att öppna fler turistinformationer i Stockholm.
Omsättningen var 2014 93 443 tkr. Verksamheten bedriver turistinformation, försäljning av biljetter och souvenirer samt förenlig verksamhet. Detta enligt sajten allabolag.se.
Grundidén med Stockholm Info är att erbjuda turister snabb och bra service på strategiska platser där man kan knyta samman besökaren med näringslivet.
Turisterna är en målgrupp som inte annars är så lätt att nå med traditionella mediakanaler, dels på
den geografiska spridningen men även då de endast stannar i Stockholm i 2,4 dagar i Stockholm.
Stockholm Info har satsat mycket på marknadsföring och att positionera verksamheten. De har byggt up en brett utbud av produkter och tjänster. ”- Vi spelar ofta en central roll i turistens besök och det är ofta samma turister som kommer tillbaka till våra butiker under sin vistelse vilket är kul och samtidigt även ett kvitto på att vi fyller en viktig funktion”, säger VD Micha Gottfarb.
Nu öppnar företaget även turistinformation i Köpenhamn – Köpenhamn Info. Turistinformationen skall ligga på Strøget sant Langelinie. På så sätt kommer man i kontakt med kryssningsgäster. Det blir också mobila cykelenheter runt om i staden som kan ge turistinformation. En webbplats öppnas också för att besökarna lättare skall kunna köpa biljetter till olika besöksmål och evenemang.
”Vi ser ett behov av utökad turistinformation på besökarnas villkor. Vi har Proof of Concept från Stockholm och om vi kan bidra till att stärka attraktionskraften för Köpenhamn som destination och samtidigt öka tillgängligheten för besökarna så är det något som gynnar alla i branschen” – säger Micha Gottfarb, VD på Stockholm Info AB enligt ett pressmeddelande.
I Köpenhamn upplever nu verksamheten att den är som den var i Stockholm för 4-5 år sedan, dvs. det finns endast en aktör som driver turistinformation från en plats i staden. Det finns således ett starkt underliggande behov, både av tillgång till information från turisternas sidan och även av en effektiv plattform för att nå målgruppen från näringslivets sida och det är här Copenhagen Info kommer att spela en viktig roll inom den fortsatta turistutvecklingen i Köpenhamn.
Ovan är ett bevis på att idéer inom svensk besöksnäring håller på att utvecklas till att bli internationella och exportmogna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-