-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och stärker sin position som en drivande kraft för ökad tillgänglighet och inkludering inom mötesbranschen.
Som en av de första aktörerna i branschen har Svenska Möten nu tillgänglighetsanpassat sin webbplats. Med utgångspunkt i den kommande tillgänglighetslagen (European Accessibility Act, EAA). Målet är att göra det enklare för fler att planera och boka konferenser – oavsett individuella förutsättningar.
”För oss är tillgänglighet inte ett tillval, utan en självklar del av vårt hållbarhetsarbete. Vi har länge väglett våra kunder i hur de skapar inkluderande möten – och nu har vi också tagit viktiga steg för att säkerställa att även vår digitala närvaro speglar dessa principer.” Säger Michael Schüller.
En digital tjänst för alla – redan idag
Svenska Möten har under lång tid samarbetat med konferensanläggningarna för att höja ambitionsnivån kring tillgänglighet. Genom de senaste förbättringarna på webbplatsen vill man nu skapa bättre förutsättningar och upplevelser för fler.
Den uppdaterade versionen av svenskamoten.se uppfyller kraven i WCAG 2.1, nivå AA. Bland annat genom stöd för skärmläsare, tydliga kontraster och full tangentbordsnavigering. En viktig del i detta är den tillgänglighetswidget som integrerats på webbplatsen. Widgeten gör det möjligt för användaren att själv anpassa gränssnittet efter sina behov. Till exempel genom att justera typsnitt och färger eller aktivera funktioner för kognitivt stöd.
”Vi har inte byggt om hela vår webbplats – vi har förbättrat den. Genom att implementera en tillgänglighetswidget, som möter kraven i WCAG 2.1 nivå AA, säkerställer vi att fler kan ta del av våra tjänster utan att kompromissa med designen. Det är både ett värde och ett ansvar vi tar på allvar.” Fortsätter Michael.
Ett steg i rätt riktning inför nya lagen
Den europeiska tillgänglighetslagen (EAA) syftar till att digitala tjänster som riktar sig till konsumenter ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Med över 100 miljoner människor i Europa som lever med någon form av funktionsnedsättning, varav 33 procent riskerar social utestängning, är tillgänglighet inte bara en rättighetsfråga. Det är en nödvändighet för att bygga inkluderande samhällen och affärsmodeller.
Genom att nu anpassa sin webbplats visar Svenska Möten att man tar frågan på stort allvar. Det är ett sätt att framtidssäkra både kundupplevelsen och det egna varumärket – och samtidigt bidra till en mer jämlik digital miljö.
”Vi är stolta över att vara en av de första i branschen med dessa förbättringar. För oss är detta mer än teknik – det är ett uttryck för respekt och omtanke om människors möjligheter att få likvärdig åtkomst.” Avslutar Michael Schüller.
Här kan ni läsa mer om Svenska Möten på Turismnytt.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-