-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och stärker sin position som en drivande kraft för ökad tillgänglighet och inkludering inom mötesbranschen.
Som en av de första aktörerna i branschen har Svenska Möten nu tillgänglighetsanpassat sin webbplats. Med utgångspunkt i den kommande tillgänglighetslagen (European Accessibility Act, EAA). Målet är att göra det enklare för fler att planera och boka konferenser – oavsett individuella förutsättningar.
”För oss är tillgänglighet inte ett tillval, utan en självklar del av vårt hållbarhetsarbete. Vi har länge väglett våra kunder i hur de skapar inkluderande möten – och nu har vi också tagit viktiga steg för att säkerställa att även vår digitala närvaro speglar dessa principer.” Säger Michael Schüller.
En digital tjänst för alla – redan idag
Svenska Möten har under lång tid samarbetat med konferensanläggningarna för att höja ambitionsnivån kring tillgänglighet. Genom de senaste förbättringarna på webbplatsen vill man nu skapa bättre förutsättningar och upplevelser för fler.
Den uppdaterade versionen av svenskamoten.se uppfyller kraven i WCAG 2.1, nivå AA. Bland annat genom stöd för skärmläsare, tydliga kontraster och full tangentbordsnavigering. En viktig del i detta är den tillgänglighetswidget som integrerats på webbplatsen. Widgeten gör det möjligt för användaren att själv anpassa gränssnittet efter sina behov. Till exempel genom att justera typsnitt och färger eller aktivera funktioner för kognitivt stöd.
”Vi har inte byggt om hela vår webbplats – vi har förbättrat den. Genom att implementera en tillgänglighetswidget, som möter kraven i WCAG 2.1 nivå AA, säkerställer vi att fler kan ta del av våra tjänster utan att kompromissa med designen. Det är både ett värde och ett ansvar vi tar på allvar.” Fortsätter Michael.
Ett steg i rätt riktning inför nya lagen
Den europeiska tillgänglighetslagen (EAA) syftar till att digitala tjänster som riktar sig till konsumenter ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Med över 100 miljoner människor i Europa som lever med någon form av funktionsnedsättning, varav 33 procent riskerar social utestängning, är tillgänglighet inte bara en rättighetsfråga. Det är en nödvändighet för att bygga inkluderande samhällen och affärsmodeller.
Genom att nu anpassa sin webbplats visar Svenska Möten att man tar frågan på stort allvar. Det är ett sätt att framtidssäkra både kundupplevelsen och det egna varumärket – och samtidigt bidra till en mer jämlik digital miljö.
”Vi är stolta över att vara en av de första i branschen med dessa förbättringar. För oss är detta mer än teknik – det är ett uttryck för respekt och omtanke om människors möjligheter att få likvärdig åtkomst.” Avslutar Michael Schüller.
Här kan ni läsa mer om Svenska Möten på Turismnytt.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-