-
Sveriges campingplatser går mot nytt beläggningsrekord 2022
Nya siffror från SCB/Tillväxtverket visar att augusti 2022 blev den bästa augustimånaden någonsin för Sveriges campingplatser.
Antalet gästnätter ökade med 5 procent till 3,4 miljoner. Logiintäkterna uppgick under samma period till 481 miljoner kronor, en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
“Med en ny rekordnotering för augusti ser vi att 2022 blir ytterligare ett bra år för svensk turism och Sveriges campingplatser. De internationella målgrupperna har hittat tillbaka till oss och ger nu tillväxt efter pandemi-åren.” Säger Peter Jansson, tf VD för SCR Svensk Camping.
De svenska gästnätterna ligger något över utfallet för rekordåret 2019. Detta i kombination med ett ökat intresse från Tyskland och Nederländerna samt framförallt att de norska gästerna kunde resa igen efter pandemin bidrar det till att branschen nu står inför ett nytt beläggningsrekord.
Sommarkvartalet juni till augusti
Totalt hade Sveriges campingplatser 12,2 miljoner gästnätter under juni till augusti 2022. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2021.
Logiintäkten uppgick under samma period till 1,8 miljarder SEK, en ökning med 19 procent.
Helåret januari till augusti
Totalt uppgår antalet gästnätter på Sveriges campingplatser fram till och med augusti till 15,2 miljoner. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2021.
Logiintäkten uppgick under samma period till 2,2 miljarder SEK, en ökning med 20 procent.
“Intresset för camping och utomhusupplevelser fortsätter att öka och Sverige står sig starkt i semesterplaneringen, inte minst i Europa. Vi har under åren arbetat långsiktigt med marknadsföring på de internationella marknaderna, inte minst som en av huvudparterna inom ramen för kundkortet Camping Key Europe med 800 000 användare i 20 länder.” Avslutar Peter Jansson.
Siffrorna från SCB/Tillväxtverket är preliminära. De svenska gästnätterna kan komma att justeras upp ytterligare när de svenska säsongsgästerna slutregistrerats. Den slutliga statistiken för 2022 släpps i april 2023.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: SCR/Anna Hult
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-