-
Swedish Lapland Summit lockar reseförsäljare från hela världen
Den 19 oktober går säljevenemanget Swedish Lapland Summit av stapeln i Luleå. Företag inom besöksnäringen i resmålet Swedish Lapland kommer träffa internationella reseförsäljare och turoperatörer för att visa upp sina produkter och erbjudande. Redan nu är över 350 säljmöten inbokade och reseförsäljare bland annat från Storbritannien, USA och Tyskland deltar.
Det är ovanligt att en regional destination har kapacitet att anordna den här typen av marknadsplatser. Oftast sker det i samband med stora mässor eller med ett helt land i ryggen. Men det arktiska resmålet Swedish Lapland har så pass stor internationell dragningskraft att vi kan göra det själva. Dessutom har destinationen genom projektet Business Capacity Development en styrka i att ha medarbetare utspridda över hela regionen.
“Tillsammans besitter vi väldigt mycket kunskaper och har bra underlag för planering. Det är någonting vi gärna drar nytta av. På det här sättet kan vi verkligen stötta företag inom besöksnäringen att ta steget ut på internationell marknad.” Berättar Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
Fokus på kunskap
På Swedish Lapland Summit 2022 introduceras även ett nytt koncept. I samband med liknande säljarrangemang anordnas ofta så kallade pre tours, visningsresor där reseåterförsäljarna får bekanta sig med området och utbudet. På summiten ersätts dessa med Knowledge Transfer Tours.
Genom att välja ett av fyra olika teman får reseåterförsäljare möjligheten att fördjupa sina kunskaper om Swedish Lapland. Syftet är att de lättare ska kunna leverera rätt förväntningar och förberedelser på ett kvalitativt sätt till sina kunder – destinationens potentiella besökare. Här finns tillfälle att djupdyka i till exempel kultur, natur och friluftsliv eller mat, smaker och lokalproducerat.
“Varje Knowledge Transfer Tour ska kunskapsmässigt täcka in hela regionen, oavsett var den är placerad. Det här är ett sätt att öka resesäljarledets kunskaper och därmed deras möjligheter till införsäljning. Det är också ett led i vårt arbete med att attrahera den ansvarsfulla resenären, att den gäst som i slutändan kommer hit ska ha kunskaper om vår kultur och våra förväntningar på besökare.” Säger Cecilia.
Nytta för alla parter
Syftet med Summiten är att öka återförsäljarledets kunskap om Swedish Lapland som ett hållbart arktiskt resmål långsiktigt och inspirera dem till att paketera, marknadsföra och sälja bokningsbara upplevelser i Sverige.
För researrangörer och agenter är det ett tidseffektivt sätt att inspireras och få information om Sverige, nya destinationer och upplevelser. Besöksnäringsföretagen får å sin sida möta nationella och internationella återförsäljare med målet att skapa konkreta affärer.
2021 hade arrangemanget premiär i digital form och blev en succé. I år är det dags att mötas på plats i Luleå den 19 oktober.
Fler affärer
“Det känns bra att kunna ge våra företag denna viktiga möjlighet att sälja och skapa kontakter. Att dessutom ha fördelen att få göra det på hemmaplan ger förutsättningar till företagen att nå sin fulla potential och komma till snabba konkreta affärer i sina säljmöten.” Avslutar Cecilia.
Några av de lokala företagen kommer under dagarna vara med på sitt första internationella säljevenemang, vilket väl speglar ett av målen för hela BCD-projektet – att fler företag i regionen ska bli exportmogna.
Inför Summiten har företag i besöksnäringen haft chans att slipa sina kunskaper inom försäljning genom speciellt framtagna kurser. Detta har skett genom ASSL. Företagen har fått handfasta tips på hur de kan tänka och planera inför säljmöten, få till ett bra genomförande och hur dem på bästa sätt kan hantera den viktiga uppföljningen och underhållet av sina affärsrelationer.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Tobias Hägg
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-