-
Swedish Lapland Summit lockar reseförsäljare från hela världen
Den 19 oktober går säljevenemanget Swedish Lapland Summit av stapeln i Luleå. Företag inom besöksnäringen i resmålet Swedish Lapland kommer träffa internationella reseförsäljare och turoperatörer för att visa upp sina produkter och erbjudande. Redan nu är över 350 säljmöten inbokade och reseförsäljare bland annat från Storbritannien, USA och Tyskland deltar.
Det är ovanligt att en regional destination har kapacitet att anordna den här typen av marknadsplatser. Oftast sker det i samband med stora mässor eller med ett helt land i ryggen. Men det arktiska resmålet Swedish Lapland har så pass stor internationell dragningskraft att vi kan göra det själva. Dessutom har destinationen genom projektet Business Capacity Development en styrka i att ha medarbetare utspridda över hela regionen.
“Tillsammans besitter vi väldigt mycket kunskaper och har bra underlag för planering. Det är någonting vi gärna drar nytta av. På det här sättet kan vi verkligen stötta företag inom besöksnäringen att ta steget ut på internationell marknad.” Berättar Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
Fokus på kunskap
På Swedish Lapland Summit 2022 introduceras även ett nytt koncept. I samband med liknande säljarrangemang anordnas ofta så kallade pre tours, visningsresor där reseåterförsäljarna får bekanta sig med området och utbudet. På summiten ersätts dessa med Knowledge Transfer Tours.
Genom att välja ett av fyra olika teman får reseåterförsäljare möjligheten att fördjupa sina kunskaper om Swedish Lapland. Syftet är att de lättare ska kunna leverera rätt förväntningar och förberedelser på ett kvalitativt sätt till sina kunder – destinationens potentiella besökare. Här finns tillfälle att djupdyka i till exempel kultur, natur och friluftsliv eller mat, smaker och lokalproducerat.
“Varje Knowledge Transfer Tour ska kunskapsmässigt täcka in hela regionen, oavsett var den är placerad. Det här är ett sätt att öka resesäljarledets kunskaper och därmed deras möjligheter till införsäljning. Det är också ett led i vårt arbete med att attrahera den ansvarsfulla resenären, att den gäst som i slutändan kommer hit ska ha kunskaper om vår kultur och våra förväntningar på besökare.” Säger Cecilia.
Nytta för alla parter
Syftet med Summiten är att öka återförsäljarledets kunskap om Swedish Lapland som ett hållbart arktiskt resmål långsiktigt och inspirera dem till att paketera, marknadsföra och sälja bokningsbara upplevelser i Sverige.
För researrangörer och agenter är det ett tidseffektivt sätt att inspireras och få information om Sverige, nya destinationer och upplevelser. Besöksnäringsföretagen får å sin sida möta nationella och internationella återförsäljare med målet att skapa konkreta affärer.
2021 hade arrangemanget premiär i digital form och blev en succé. I år är det dags att mötas på plats i Luleå den 19 oktober.
Fler affärer
“Det känns bra att kunna ge våra företag denna viktiga möjlighet att sälja och skapa kontakter. Att dessutom ha fördelen att få göra det på hemmaplan ger förutsättningar till företagen att nå sin fulla potential och komma till snabba konkreta affärer i sina säljmöten.” Avslutar Cecilia.
Några av de lokala företagen kommer under dagarna vara med på sitt första internationella säljevenemang, vilket väl speglar ett av målen för hela BCD-projektet – att fler företag i regionen ska bli exportmogna.
Inför Summiten har företag i besöksnäringen haft chans att slipa sina kunskaper inom försäljning genom speciellt framtagna kurser. Detta har skett genom ASSL. Företagen har fått handfasta tips på hur de kan tänka och planera inför säljmöten, få till ett bra genomförande och hur dem på bästa sätt kan hantera den viktiga uppföljningen och underhållet av sina affärsrelationer.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Tobias Hägg
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-