-
Swedish Lapland – två guld i Swedish Content Awards
Av två nominerade finalbidrag får Swedish Lapland Visitors Board två guld i Swedish Content Awards.
”Icehotel – the making of an Art suite” utses till bästa content i kategori årets video B2C, och ”The Arctic Lifestyle Magazine” i kategori årets kundtidning B2C.
“Vi är otroligt stolta och glada. Allt vårt material produceras inhouse. Vi är ett litet gäng som gör i princip allt vårt content, och det är fantastiskt att vi kan vinna två guld i den här konkurrensen.” Sa Anna Lindblom, Design Manager, när hon tog emot priset.
Tävlingen belönar Sveriges bästa content marketing
Tävlingen Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer och belönar Sveriges bästa content marketing.
På en prisutdelning i Stockholm fick Swedish Lapland Visitors Boards representanter ta emot två guld, av totalt tre inskickade bidrag. Bland övriga pristagare märks några av landets största reklambyråer och varumärken.
Vågar ha en egen röst och litar på att den håller
Att producera allt material inhouse är ett strategiskt beslut och resultatet av ett lagarbete inom hela Swedish Lapland Visitors Board.
Anna Lindblom jobbar med design, Håkan Stenlund med text och foto, och Ted Logart med film och foto.
“Vi vågar ha en egen röst och vi litar på att rösten håller. Innehåll om norra Sverige tenderar ibland att skapas med ett utifrånperspektiv. Det blir antingen fördomsfullt, eller så blir det exotifiering. Men för storytelling räcker resmålet Swedish Lapland, vardagslivet som faktiskt levs här, precis som det är. Vi bor ju ändå på världens bästa plats.” Säger Håkan Stenlund, Content Manager. “Jag är fortfarande imponerad över att ledningen vågade ta ett beslut om att vi skulle få göra storytelling även med film inhouse. Vi förstod förstås content, men inte det tekniska. Det är framför allt Ted som gjort ett enormt jobb med att driva den utvecklingen, men att ledningen gav oss tid och möjlighet var nyckeln.”
”Att producera innehållet själva är en framgångsfaktor för marknadsföringen av vårt resmål. Inom vår utgångspunkt, Arctic lifestyle, finns enorma möjligheter att kunna skapa bra berättelser.” Säger Ted Logart, Content Production Officer.
Guldbidragen i Swedish Content Awards:
Icehotel – The making of an art suite. Vinnare i kategori årets Video B2C, huvudkategori Hantverk. Juryns motivering:
”Ett hus, en upplevelse och ett av Sveriges starkaste varumärken. I en förtrollande värld av bitande kyla, kreativitet och iskristaller får vi följa konstnärssjälarnas hårda arbete. Det är en ynnest att få lära sig och imponeras av hur Tjåsa och Ulrika med precision sågar, hugger och skissar fram årets vackra upplaga. Tusen tack för att vi fick kika in bakom kulisserna!”
The Arctic Lifestyle magazine. Vinnare i kategori årets Kundtidning B2C, huvudkategori Hantverk. Juryns motivering:
”Med en kombination av ett fantastiskt bildspråk, personliga berättelser och konkret information tar bidraget oss med på en resa för att, med stil, känsla och respekt, definiera den arktiska själen. Resultatet ger lust och längtan – att bege sig norrut!”
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-