-
Test av innovativ ny AI-teknik förbättrar skidupplevelsen i Åre
Mitt under påsklovet ger SkiStar alla gäster i Åre en helt ny spännande lösning som hoppas kunna förbättra skidupplevelsen. Fjällturismbolaget är glada att kunna testa en banbrytande ny teknisk lösning i just Åre under påsklovet. Denna innovation möjliggör för Åres gäster att se köstatus i liftarna i realtid vilket gör det enklare att planera sin skiddag.
”Denna tjänst, som är inbyggd i nya SkiStar360-appen och på digitala skärmar vid liftarna, är ett pilotprojekt som genomförs i utvalda liftar i Åre. Den är helt gratis för våra gäster och syftar till att förbättra för våra gäster samt jämna ut gästflödena i våra skidområden”. Säger Niclas Sjögren Berg Operationell direktör på SkiStar. Genom att nyttja kraften i artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) i kombination med anonymiserad avläsning av WiFi signaler så kan vi låta våra gäster i Åre testa detta redan nu.
Tillhandahåller värdefull analys och prognostiseringar av besöksflöden
Med hjälp av SkiStar360-appen kan gästerna se färgmarkeringarna grön, gul och röd för köstatus i alla liftar. Färgmarkeringen grön visar att det inte finns några köer, gul visar lite köer och röd visar att det finns köer. Vid utvalda liftar och där gäster passerar finns digitala skärmar som visar samma färgmarkering. Teknisk leverantör är företaget Bumbee Labs som tillhandahåller värdefull analys och prognostiseringar av besöksflöden både utomhus och inomhus.
”Vi ser fram emot att ge våra gäster en ännu bättre skidupplevelse med denna innovativa teknik”. Fortsätter Niclas Sjögren Berg. ”Om våra gäster i Åre uppskattar detta och vi ser stora fördelar är vår ambition att lansera det på fler destinationer till nästa vinter.”
SkiStar fortsätter att sträva efter att ge sina gäster den bästa möjliga upplevelsen och att göra skidåkning tillgänglig och njutbar för alla. Denna nya teknik är bara ett av flera sätt som bolaget arbetar för att ständigt förbättra och förnya skidupplevelsen. Inför denna säsong investerades över en halv miljard kronor i förbättringar i skidområdena som t.ex. nya expressliftar, förbättrade snöproduktionssystem, utveckling av barnområden samt elektrifierade fordon som snöskotrar.
Läs mer om Skistar på Turismnytt här.
- Text: Skistar
- Foto: Skistar
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-