-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en brittisk researrangör som erbjuder resor med textiltema. Tack vare företaget Mid Scandinavia Tours i Jämtland Härjedalen har de initiala kontakterna kunnat leda till en faktisk paketerad resa som nu erbjuds via ECT Travel.
Nästa år kommer förväntansfulla britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva unika textila hantverk, såsom Överhogdalsbonader. Kombinationen av kultur, historia, natur och lokal mat passar utmärkt i regionen.
Kände ett driv att skapa den paketerade resan
Allt började med att JHT kom hem från Swedish workshop i London och berättade om ECT Travel. Det är en resebyrå i London som fokuserar på textilresor till olika destinationer. Med tanke på det stora intresse som finns i Jämtland Härjedalen kring hantverk och vackra historiska textiler, så var det givet att det var något av intresse för regionen.
Det var här Jennifer Kristensson, som driver företaget Mid Scandinavia Tours, kände sig inspirerad. Hon har tagit del i JHT:s export-projekt Välkommen åter för att skapa sitt drömföretag. Det kan ni läsa om i den här tidigare artikeln på Turismnytt.
”Genom projektet Välkommen åter via Jämtland Härjedalen turism har vi lärt oss att paketering är av stor vikt för att få utländska resebyråer att hoppa på nya koncept. Därför valde jag att paketera en textilresa genom mitt företag Mid Scandinavia Tours med busstransport, hotell, aktiviteter och guide.” Berättar Jennifer Kristensson.
ECT Travel kände sig trygga i att ta idén vidare
Önskemålen från ECT Travel var att resan skulle inkludera Jämtländsk textilhistoria, att få prova på handarbete och besöka fjällen. Utöver det var Jennifer fri att skapa ett koncept. Hon presenterade det under ett onlinemöte med resebyrån där representanten kände sig trygg i att ta Jennifers idé vidare. Men det tog tid att komma vidare med paketeringen.
”Inte alla förstod varför textilresan skulle vara just i Jämtland Härjedalen och inte någon annanstans i Sverige. Men efter ett tag fick jag kontakt med en kvinna på företaget som hade rötter i Jämtland (!) och efter det gick det ganska fort framåt. Ibland ska turen vara med en! Hon förstod storheten med Jämtland Härjedalen och såg tydligt att det var just hit som textilresan i Sverige skulle gå.” Fortsätter Jennifer.
Ser fram emot att erbjuda ett unikt koncept
Nu är den paketerade resan online på ECT Travel:s hemsida. Den 3 september 2026 kommer förväntansfulla britter till Sverige för att upptäcka Jämtland Härjedalens kultur och natur.
”Då bär det av med bussen mot Trondheim flygplats där gruppen hämtas upp för vidare färd mot Jämtland. Ett unikt koncept som Mid Scandinavia Tours ser framemot att få erbjuda!” Avslutar Jennifer Kristensson stolt.
Det lönar sig att vara med i JHT:s projekt. Välkommen åter har hjälpt entreprenörer att skapa drömföretag, att nätverka och engagera sig i regionens utveckling. Besöksnäringen är full av möjligheter som gynnar tillväxt.
Här kan ni läsa mer om JHT på Turismnytt.
- Text: Anne Adsten från JHT, Jennifer Kristensson från Mid Scandinavia Tours & Isa Mörk.
- Foto: ECT Travel/Jamtli
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-