-
Tillväxtverket – 36 miljoner att söka för att utveckla besöksnäringsföretag
Tillväxtverket kommer under 2022 fortsätta att genomföra insatser som ska främja besöksnäringens omställning och utveckling. Den första satsningen är tre utlysningar som fokuserar på utveckling av kompetens och produkter, digital kunskap samt en fortsatt satsning på hållbar platsutveckling.
Behöver tackla nya utmaningar och förutsättningar
Behovet av att fortsätta utveckla en långsiktigt hållbar turism och en konkurrenskraftig, hållbar och innovativ besöksnäring i hela landet har blivit tydligt i spåren av coronapandemin.
“När turism och besöksnäringen nu börjar återhämta sig behöver den tackla nya utmaningar och förutsättningar. Kompetensförsörjning är en sådan utmaning för besöksnäringen liksom turisters förändrade beteenden och resmönster.” Säger Marie Gyllenberg, koordinator Besöksnäring på Tillväxtverket.
Kompetens och produkter
Besöksnäringen måste kunna planera långsiktigt för sin kompetensförsörjning och utveckla produkter som passar ändrade förutsättningar. 16 miljoner kronor finns nu att söka till insatser som, bland annat, stärker företagens förmåga att arbeta systematiskt, långsiktigt och strategiskt med sin kompetensförsörjning och utveckling av produkter.
Satsningen vänder sig till innovations- och företagsfrämjande aktörer som arbetar med småföretag som målgrupp.
Utlysning om att utveckla kompetens och produkter inom turism och besöksnäringen.
Digitalisering
Många företag inom besöksnäringen arbetar redan digitalt med bokningar, hemsidor och digital marknadsföring. Men att använda digitalisering som en strategisk resurs inom företaget görs inte i lika stor utsträckning.
Nu kan företagsfrämjande organisationer söka finansiering för att driva utvecklingsprojekt för att stärka företagens digitala affärsutveckling. 7 miljoner kronor kan sökas för både offentliga och privata aktörer som kan erbjuda utbildning, affärsrådgivning och coachning för små företag inom besöksnäringen.
Utlysning om att utveckla digital kompetens i besöksnäringsföretag.
Utveckla platser
Den tredje utlysningen handlar om att fördjupa arbetet med hållbar platsutveckling och omfattar 13 miljoner kronor totalt.
Utlysningen riktar sig till, av Unesco utpekade, världsarv och biosfärområden samt pågående projekt inom Hållbar platsutveckling.
Utlysning om fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling.
- Text: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-