-
Tillväxtverket beviljar utvecklingscheckar till 180 naturturismföretag
Företagen är utspridda från Kiruna i norr till Ystad i söder. En stor andel av företagen är verksamma i Norrbotten. Företagen får mellan 50 000 kr och 210 000 kr i stöd.
– Det är roligt att det har varit ett så stort intresse från företag att söka de här checkarna! Vi ser nu fram emot att pengarna ska göra stor nytta och att företagen som fått en check ska kunna stärka sin förändringsförmåga och möjlighet att ställa om verksamheten, säger Linnea Ax, projektledare på Tillväxtverket.
Många av företagen som beviljats en utvecklingscheck kommer använda checkarna till att produktutveckla för att exempelvis kunna erbjuda nya aktiviteter för besökare i allt från skärgårdsmiljö till fjäll. Andra företag kommer satsa på att utveckla sin digitala kommunikation eller på annat sätt utveckla sin kommunikation med befintliga och nya målgrupper.
Exempel på företag som fått stöd:
- Naven outdoor experience i Lidköping vill investera i utrustning och målgruppsanalys för att kunna förlänga paddelsäsongen.
- Kroppefjäll B&B i Dals Rostock vill omarbeta sin affärs- och marknadsföringsstrategi för att nå nya målgrupper samt utveckla sitt matkoncept.
- Arctic Retreat i Överstbyn vid Råne älv vill utveckla sina sommarupplevelser och även ansöka om Naturens Bästa-certifiering.
- Lotsstugan i Härnösand vill utöka boendemöjligheterna med fristående canvastält för en större naturupplevelse.
- Söderarm AB vill utveckla nya paket för att fler människor ska få möjlighet att ta del av Roslagens ytterskärgårds fantastiska natur året runt.
- Wild Sweden kompetensutvecklar sin personal genom fjälledarutbildning
Bakgrund
Regeringen har gett Tillväxtverket i uppdrag att stärka förändringsförmågan och omställningen i besöksnäringsföretag. Företag inom besöksnäringen är hårt pressade av rådande pandemi. De behöver stöd i att ställa om till nya marknader och kundgrupper, inte minst utifrån de ändrade resmönster och beteenden som pandemin för med sig. Samtidigt accelererar behovet av klimatomställning och digital strukturomvandling vilket ställer ytterligare krav på företagens utveckling.
Utlysningen fick stängas i förtid på grund av det stora intresset. Totalt kom det in 408 ansökningar om stöd.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Svedest samlade representanter för tre Europeiska destinationer och andra intresserade till en innehållsrik kunsk...
-
-
Gästbloggare
-