-
Tillväxtverket – turismen i Sverige fortsätter att växa
För tredje året i rad ökar gästnätterna i Sverige. Under 2024 noterades totalt 69 miljoner gästnätter. Vilket är en ökning med 0,7 procent från föregående år. Logiintäkterna ökade med 2,7 procent och uppgick till 32,5 miljarder. Detta enligt statistik från Tillväxtverket.
Gästnätter inom anläggningstyp
Gästnätterna ökade varje månad förutom under april och juli. April påverkades av att påsklovet i stora delar av landet inföll sista veckan i mars under 2024. Jämfört med föregående år hade alla anläggningstyper förutom hotell färre gästnätter för juli. Vilket innebar att juli som helhet blev sämre än föregående år.
Inom förmedlingen av privata stugor och lägenheter (SoL) ökade gästnätter med 5,3 procent från föregående år. Det är den anläggningstyp som ökade mest. Hotellen ökade med 1 procent och campinganläggningarna ökade med 0,9 procent. Vandrarhem och stugbyar hade färre gästnätter än föregående år med cirka -5 procent var.
Trenden de senaste tre åren är att hotellen har ökat sina antal gästnätter varje år, medan gästnätterna på vandrarhem och stugbyar i stället minskar varje år.
Geografiska skillnader i landet
Under 2024 ökade gästnätterna i 11 av Sveriges län, medan 10 län hade en negativ utveckling. Under 2023 var det storstadslänen som visade den största tillväxten av gästnätter, men 2024 målar upp en annan bild.
Av de tre regionerna med bäst utveckling hade Norrbotten den största tillväxten med 4,6 procent, Värmland kommer på en andra plats med en utveckling på 4,1 procent och därefter följer Dalarna med en utveckling på 3,7 procent. Gemensamt för alla tre län är att de hade ett starkt första kvartal under vintersäsongen 2024.
De tre regioner med störst negativ utveckling var Kronoberg, Jämtland och Gotland vars gästnätter minskade med mellan 3 och 4 procent.
På Tillväxtverkets statistikportal kan ni följa utvecklingen av gästnätter, logiintäkter, och beläggningsgrad fördelat per månad och på läns- eller kommunal nivå.
Om statistiken:
Tillväxtverket är ansvarig för inkvarteringsstatistiken som är en del av Sveriges officiella statistik. Den redovisar gästnätter, kapacitet, beläggning samt gästernas hemländer för kommersiella boendeanläggningar i Sverige (hotell, stugbyar, vandrarhem, kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter samt campingplatser).
Gästnätter är ett mått på antalet nätter gäster bor på kommersiella boendeanläggningar.
Här kan ni läsa mer om Tillväxtverket på Turismnytt.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Folio Images
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-