-
Titanic – The Exhibition kommer äntligen till Göteborg
För några månader sedan hade Skellefteå besök av den kända världsutställningen och nu är det Göteborgs tur att ta det historiska skeppet i hamn. Titanic – The Exhibition arrangeras av Nordic Exhibitions & Events och från och med 21 september kan gäster besöka utställningen på Galleri Fredstan i Göteborg.
80 000 gäster väntas besöka Titanic – The Exhibition under tiden skeppet är i Göteborg. I somras blev utställningen gästad av 55 000 besökare i Skellefteå, vilket blev en succé trots att hettan slog hårt mot många verksamheter inom nöje och eventbranschen, i synnerhet de som var inomhus.
En av världens största vandringsutställningar
”Vi hoppas att utställningen ska locka tiotusentals gäster. Titanic The Exhibition är en av världens största och mest populära vandringsutställningar. Den har gästats av drygt två miljoner personer världen över. Vi är glada att äntligen få presentera den i Göteborg.” Säger Stefan Papangelis, VD Nordic Exhibitions & Events AB.
Utställningen har skapats av det spanska företaget Musealia och har visats i länder över hela världen. Under perioden 21 september 2018 – 31 mars 2019 kommer Titanic – The Exhibition att vara i Göteborg.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Titanic - The Exhibition
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro läns museum hyr sedan oktober 2018 lokaler för utställningar på Örebro slott. Museichef B...
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Sedan öppningen 2014 har Hotel Pigalle satt Göteborg på både den nationella och internationella ...
-
-
Gästbloggare
-