-
Tourism in Skåne och Malmö samarbetar för att locka tågburna besökare
Tourism in Skåne och Malmö stad har ingått ett treårigt partnerskapsavtal för att främja etableringen av ny hållbar tillgänglighet till Skåne, med starkt fokus på spårbunden trafik från Fehmarn-Bält-området.
Målet är att öka attraktionen för Skåne/Malmö och stimulera det internationella resandet.
Främjar hållbar tillväxt för näringslivet i Skåne
Samarbetet är ett led i ett långsiktigt tillgänglighetsarbete, som främjar hållbar tillväxt för näringslivet i Skåne med fokus på besöksnäringen. Både nya och etablerade aktörer inom området. Som till exempel spårtransportörer, kommer att involveras i samarbetet, som går under namnet ”Access to Skåne”.
Genom riktade insatser ska destinationen etableras som ett hållbart alternativ för fritidsresande från Fehmarn-Bält-området. Detta område sträcker sig mellan Östersjön och Stora Bält, med de danska öarna Lolland och Langeland i norr och den tyska ön Fehmarn i söder, och tillhör därmed Skånes prioriterade marknader.
Potentialen är stor, med den kommande fasta förbindelsen och den minskade restiden öppnas arbetsmarknad, handel och turism för drygt tolv miljoner människor.
“Med utgångspunkt i Skånes strategiska färdplan mot 2030 med visionen Skåne – Where tourism matters är denna satsning ett naturligt steg för att stärka Skånes och Malmös position som ett hållbart och tillgängligt resmål för våra utländska närmarknader.” Säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne AB.
En färdplan mot ett klimatneutralt Malmö 2030
I en studie från 2021 tog Tourism in Skåne hjälp av IVL Svenska Miljöinstitutet för att kartlägga besökarnas avtryck. Där framkom det tydligt att den absolut största klimatpåverkan utgörs av själva resan. Därför är det angeläget att påverka både transportsättet till, och inom, destinationen. Att det dessutom finns ett stort intresse för tågresande gör behovet av att satsa på detta i tillgänglighetsarbetet ännu tydligare.
Kommande insatser kommer att inkludera både marknadsföring och att bygga relationer med researrangörsledet och tågbolagen. Även undersökningar kan bli aktuellt, för att få fram beslutsunderlag för insatserna.
“Vi ser fram emot samarbetet. Att öka antalet tågresenärer till Malmö är viktigt för Malmö stad och förstärker våra övriga hållbarhetsinitiativ, som de Klimatkontrakt som skrevs under i december 2021 med viktiga aktörer från vårt näringsliv. Tillsammans bildar dessa och andra insatser en färdplan mot ett klimatneutralt Malmö 2030.” Säger Anna Wittgren, Enhetschef Marknad och Attraktivitet på Malmö stad.
- Text: Malmö stad
- Foto: Werner Nystrand
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-