-
Traditionell turistbyrå blir en mötesplats och servicepunkt
Södertälje turistbyrå går från att vara en traditionell turistbyrå till en mötesplats och servicepunkt för Södertäljes invånare, besökare, föreningar och företagare.
Det nya konceptet blir: Södertäljebyrån – turistinformation, mötesplats och servicepunkt.
Nypremiären av turistbyrån var välbesökt
Södertäljebyrån skall vara ”en turistbyrå med extra allt”.
”- Södertäljebyrån skall bli en naturlig plats att kommunicera arbetet med varumärkesarbetet i Södertälje på men också en plats där människor från olika delar av samhället kan mötas och hitta synergier, säger Aljoša Lagumdžija, chef för Södertäljebyrån i Södertälje. Syftet är att sprida kunskap, öka dialogen om, och stärka utvecklingen av Södertälje.
Man skall arbeta tätare med förenings- och näringslivet med syftet att bli en mer attraktiv och tillgänglig plats med bredare service till en större målgrupp, året runt.
På den nya mötesplatsen kan invånarna ta del av samhällsinformation kring kommunens utvecklingsprojekt, framtidsplaner, men också projekt inom ekologi och hållbarhet.
”- Vi bjuder in företag och föreningar där de kan visa upp sina verksamheter i form av temadagar. Det kan handla om mat, underhållning, som eftermiddagsmusik eller genom utställningar – olika vägar att sprida kunskap om sin verksamhet till en bredare målgrupp på mötesplatsen”, säger Aljosa.
Karin Voltaire och Aljoša Lagumdžija
Varför denna förändring?
”- Vi har märkt att fler och fler besökare söker och hittar information om våra besöksmål, sevärdheter m.m. på webben därav har det blivit en minskning av fysiska besökare i butiken totalt sett”, säger Aljosa. Han fortsätter: ”- Vi har en fin lokal på en central plats, som vi vill utnyttja på bästa sätt året om genom att anordna aktiviteter, temadagar, utställningar, föredrag m.m. för våra målgrupper. Vi känner att det är ett bra sätt att skapa ökad dialog mellan invånare, företag, föreningar, politiker och tjänstemän i kommunen och genom ökad kontakt stärker vi samverkan och utvecklingen av Södertälje.”Hur har planeringen sett ut?
”- Våra planer på att genomföra förändringen skedde redan under förra året. I somras hade vi lansering av Södertäljes nya varumärkesplattform”, berättar Aljosa. Han fortsätter: ”-Vi byggde om lokalen fysiskt och gjorde den mera flexibel och modern”.Känner ni till fler turistbyråer som har genomfört liknande förändringar?
”- Nej, det gör vi inte, kan tänkta mig att ett fåtal försöker göra vissa förändringar på sina verksamheter men inte enligt samma upplägg och struktur”, säger Aljosa.Vad förväntas ni uppnå med den nya inriktningen?
”- Vi hoppas att våra invånare, företag och föreningar känner stolthet av att vistas på den nya mötesplatsen och att de blir inspirerade. ”-Företag och föreningar som anordnar aktiviteter på Södertäljebyrån får mervärde och känner att deras verksamheter blir exponerade på ett bra sätt som leder till att det ger affärer”, berättar Aljosa.Har ni fått någon respons från den nya målgruppen?
”- Vi har fått väldigt positiv respons från våra målgrupper när vi presenterade det nya upplägget. De ser det som väldigt fräscht, modernt och nytänkande. De är väldigt nyfikna på att se hur utvecklingen kommer att se ut”.Källa: Södertäljebyrån
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Södetällje
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett världsarv. Det firas med konserter, kalas och en ny vandringsled.
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-