-
Traditionell turistbyrå blir en mötesplats och servicepunkt
Södertälje turistbyrå går från att vara en traditionell turistbyrå till en mötesplats och servicepunkt för Södertäljes invånare, besökare, föreningar och företagare.
Det nya konceptet blir: Södertäljebyrån – turistinformation, mötesplats och servicepunkt.
Nypremiären av turistbyrån var välbesökt
Södertäljebyrån skall vara ”en turistbyrå med extra allt”.
”- Södertäljebyrån skall bli en naturlig plats att kommunicera arbetet med varumärkesarbetet i Södertälje på men också en plats där människor från olika delar av samhället kan mötas och hitta synergier, säger Aljoša Lagumdžija, chef för Södertäljebyrån i Södertälje. Syftet är att sprida kunskap, öka dialogen om, och stärka utvecklingen av Södertälje.
Man skall arbeta tätare med förenings- och näringslivet med syftet att bli en mer attraktiv och tillgänglig plats med bredare service till en större målgrupp, året runt.
På den nya mötesplatsen kan invånarna ta del av samhällsinformation kring kommunens utvecklingsprojekt, framtidsplaner, men också projekt inom ekologi och hållbarhet.
”- Vi bjuder in företag och föreningar där de kan visa upp sina verksamheter i form av temadagar. Det kan handla om mat, underhållning, som eftermiddagsmusik eller genom utställningar – olika vägar att sprida kunskap om sin verksamhet till en bredare målgrupp på mötesplatsen”, säger Aljosa.
Karin Voltaire och Aljoša Lagumdžija
Varför denna förändring?
”- Vi har märkt att fler och fler besökare söker och hittar information om våra besöksmål, sevärdheter m.m. på webben därav har det blivit en minskning av fysiska besökare i butiken totalt sett”, säger Aljosa. Han fortsätter: ”- Vi har en fin lokal på en central plats, som vi vill utnyttja på bästa sätt året om genom att anordna aktiviteter, temadagar, utställningar, föredrag m.m. för våra målgrupper. Vi känner att det är ett bra sätt att skapa ökad dialog mellan invånare, företag, föreningar, politiker och tjänstemän i kommunen och genom ökad kontakt stärker vi samverkan och utvecklingen av Södertälje.”Hur har planeringen sett ut?
”- Våra planer på att genomföra förändringen skedde redan under förra året. I somras hade vi lansering av Södertäljes nya varumärkesplattform”, berättar Aljosa. Han fortsätter: ”-Vi byggde om lokalen fysiskt och gjorde den mera flexibel och modern”.Känner ni till fler turistbyråer som har genomfört liknande förändringar?
”- Nej, det gör vi inte, kan tänkta mig att ett fåtal försöker göra vissa förändringar på sina verksamheter men inte enligt samma upplägg och struktur”, säger Aljosa.Vad förväntas ni uppnå med den nya inriktningen?
”- Vi hoppas att våra invånare, företag och föreningar känner stolthet av att vistas på den nya mötesplatsen och att de blir inspirerade. ”-Företag och föreningar som anordnar aktiviteter på Södertäljebyrån får mervärde och känner att deras verksamheter blir exponerade på ett bra sätt som leder till att det ger affärer”, berättar Aljosa.Har ni fått någon respons från den nya målgruppen?
”- Vi har fått väldigt positiv respons från våra målgrupper när vi presenterade det nya upplägget. De ser det som väldigt fräscht, modernt och nytänkande. De är väldigt nyfikna på att se hur utvecklingen kommer att se ut”.Källa: Södertäljebyrån
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Södetällje
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-