-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023, vilket är en minskning med 3,1 procent jämfört med året innan. 2023 blev därmed det tredje bästa året någonsin för en bransch som blir alltmer internationell.
2023 inleddes starkt, men präglades sedan av en vädersommar som grusade förhoppningarna om ett nytt rekordår. Trots det blev campingboendet Sveriges största turistboende i juli. Branschens logiintäkter uppgick till 2,7 miljarder SEK, en ökning med 3,8 procent.
”För de som gillar sol och värme blev juli och augusti en av de sämsta svenska somrarna på många år. Därför är det så klart en extra stor prestation att 2023 blir det tredje bästa året någonsin för branschen. Under juli var campingplatser också det populäraste semesterboendet i Sverige med 47 procent av alla turistövernattningar”. Säger Martin Juhos, VD för SCR Svensk Camping.
Har under de senaste åren förstärkt sin marknadsföring i Tyskland
Camping är turismmotorn på flertalet svenska destinationer under sommarmånaderna juni till augusti. På allt fler destinationer är campingplatsen i sig också den främsta anledningen till besöket. Det är också fortsatt förstahandsvalet för de flesta internationella turister som besöker Sverige under sommarmånaderna.
45 procent av de Europeiska sommarturisterna bor på campingplatser när de besöker Sverige. SCR har under de senaste åren förstärkt sin marknadsföring i Tyskland genom ett digitalt försäljningssamarbete med den tyska motor- och turistorganisationen ADAC. Samarbetet utökas under året till att även omfatta Nederländerna och Schweiz.
”Branschen blir allt mer internationell och vi ser en stor potential inte minst på den tyska marknaden där vi har ökat vår marknadsföring de senaste åren. Vi märker också av ett ökat intresse från både Schweiz och Belgien. Men nu gäller det också att få de norska gästerna att hitta tillbaka till Sverige efter ett 2023 som kom av sig lite grann”. Säger Martin Juhos.
Sammanfattning helår jämfört med 2022
♦ Totalt antal gästnätter uppgick till 16,6 miljoner, en minskning med 3,1 procent.
♦ Logiintäkten uppgick till 2,7 miljarder SEK, en ökning med 3,8 procent.
♦ Länet med flest gästnätter var Västra Götaland med 3,3 miljoner.Destinationerna med högst andel campingboende i juni till augusti, 2023
♦ Kalmar län, 69 procent av alla gästnätter på en campingplats.
♦ Halland, 66 procent av alla gästnätter på en campingplats.
♦ Värmland, 58 procent av alla gästnätter på en campingplats.Branschens andel av Sveriges internationella gästnätter i juni till augusti, 2023
♦ Andelen norska övernattningar som var på camping uppgick till 67 procent.
♦ Andelen tyska övernattningar som var på camping uppgick till 48 procent.
♦ Andelen nederländska övernattningar som var på camping uppgick till 54 procent.- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Karin Wimark
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-