söndag 7 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
    • Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
    • Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
    • Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Som ni såg i del 1 och del 2 blir det inte några långa redaktionella sammanfattningar av årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lite summariska ibland, vissa kan vara lite ofullständiga och något faktafel eller någon missuppfattning kan säkert ha slunkit med också, som sagt, men ni får del av veckan om ni inte var där eller om ni missade just det seminariet. Var ni där eller vet bättre får ni gärna maila och påpeka det så rättar vi till det (mailadress längst ned).

    Här kommer sammanställningen av begivenheterna onsdag eftermiddag. Fortsättning följer nästa veckan. För enkelhets skull anges de olika deltagarna med initialer före varje uttalande/kommentar.

     

    Hotellens betydelse för städers utveckling och konkurrenskraft

    Karin Mänymäki Stockholm Business Region, Katrin Stjernfeldt Jammeh Kommunstyrelsens ordförande Malmö stad, Tobias Ekman Pandox, Tomas Ingemarsson Afa Fastigheter, Petter Stordalen Strawberry

    KSJ – Malmö har haft en riktig boom. Hotell och besöksnäring har vuxit väldigt kraftigt.

    Antalet hotellrum har ökat med 40% vilket har gjort att man har nått en kritisk massa. Malmö Live har efter tio år fått en naturlig plats i staden. 200.000 besökare på 450 arrangemang. Man försöker också göra det till ett vardagsrum för stadens invånare. Alla i branschen ser att man vinner på att jobba tillsammans och har ett utbud året runt.

    Malmö är en attraktiv region och blir ännu mer så när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029.

    Petter – Städernas betydelse för hotellens utveckling kan inte underskattas.

    Hur viktig är besöksnäringen historiskt? Hotellnäringen har vuxit i princip konstant ända sedan Josef och Maria inte fick rum på härberget.

    Exempel på det är Post i Göteborg och Brunkebergs Torg i Stockholm har förvandlats från otrygg slum till den attraktiva mötesplats det är idag tack vare (bland annat) Strawberrys satsningar där med AtSix, HoBo och TAK.

    Hotellen ger intäkter till staden och gör det tryggt att vara där.

    Pratar ofta med politiker som inte förstår.

    Sommero i Oslo – Kostade 2,4 miljarder och de flesta tyckte det var vansinnigt, men det blev jäkligt bra! Det kanske inte ger pengarna tillbaka inom överskådlig tid, men det har lyft hela området.

    Jag säljer magiska möten, stora och små! Då får det bli lite fel ibland.

    Har jobbat med en del politiker som inser att ett hotell kan bidra med så mycket mer än ett kontor. En arena som Strawberry Arena kan inte underskattas som dragare.

    Ni måste inse att det är inte dyrt att bo på hotell i Norden.

    Strawberry investerar mer i Sverige än i de andra nordiska länderna tillsammans för det är enkelt (nästan alltid).

    TE – Pandox finns i elva Europeiska länder (80 hotell totalt) och hälften av dem (40) finns i Norden.

    KM – Stockholm Business Region är en spelare som funnits länge och attraherat möten och kongresser till Stockholm.

    TI – Afa Fastigheter har drygt 1.500 bäddar i Stockholms innerstad. Verksamhet dygnet runt skapar trygghet. Äger också hotelldelen i Malmö Live. Det som är roligt med hotell att det inte är något statiskt.

    Börjar det med stad eller hotell?

    KSJ – En symbios men när man når en kritisk massa bidrar det till att attrahera investeringar och så blir det en positiv cirkel.

    Petter – Det första jag fick höra när jag började med hotell var att det är nog med hotell… 251 hotell senare hör jag detsamma (håller med när det gäller Göteborg). Om man inte utvecklas vittrar man ihop. Tiden när man bara säljer sängar är förbi. Kultur har blivit så mycket viktigare. Bibliotek är fantastiska och när man tittar på Oslo ser man att kulturen är enormt viktig – Munchmuseet, Operan, Nationalmuseet etc.

    TE – En stad som växer i sig behöver fler hotell. Sedan kommer destinationshotellen som drar av egen kraft. Nu har det kommit hybrider som är både destinationshotell och en del av det som fyller destinationens egna behov.

    Är vi en tillräckligt bra nation för möten och kongresser eller behöver vi bli bättre?

    KM – Vi har en enormt stark akademi som genererar stora vetenskapliga möten och kongresser. Runt 20.000 är en väldigt bra storlek på kongress för Stockholm (de får inte bli FÖR stora då tar de alla hotellrum och övriga aktiviteter, evenemang och verksamheter blir lidande. Stockholm är dock lite dåligt på att locka den unga publiken.

    Stockholm har lite för få lågprishotell och heller inga riktigt coola spetsiga designhotell.

    TE – Inget problem för de befintliga aktörerna om det kommer in nya större aktörer för de bygger en egen marknad och bidrar till att dra upp rumspriserna, men i Sverige har man en riskdelningsmodell som inte passar dem som det ser ut nu. Därför saknas de och ser inte ut att vara på väg.

    KM – Om man som Sverige har 65% inhemsk turism så finns det inte utrymme för de stora som bara lockar utländska besökare.

    Petter – Norden har faktiskt flera hotell som finns med på Conde Nast Travels, tror att marknaden för sådana som Four Seasons kan finnas.

    KM – en styrka för oss när kongresser ska tas hem är att vi har några få stora hotellkedjor så det blir enklare att sluta avtal.

    Petter – Imponeras av danskarna som GÖR något inom flyget – köper en del i SAS och köper flygplatsen och lägger stora utvecklingsplaner. Vad händer i Sverige? Ingenting! Regeringen har tappat makten över flyget helt. (Ingen rådighet som kommunalrådet i Skellefteå sa vid ett tidigare seminarium).

    KSJ – Otroligt viktigt för Stockholm att få till järnvägsförbindelse som är tillräcklig till Malmö och Europa. Först 14 år efter att Fehmarn Bältförbindelsen är klar kommer vi att ha fyrspår mellan Malmö och Hässleholm! Hässleholm! (red anm.: Det är bara några få mil och egentligen skulle det behövas fyrspår hela vägen till Stockholm redan om fem år om det inte skall bli en flaskhals när hela Europa plötsligt blir tillgängligt)

    Petter – Tror inte att de på Kastrup tänker så mycket på Umeå och Luleå…

    KM – Viktigt med en stor mässanläggning så väldigt viktigt att Stockholm nu får behålla Stockholmsmässan i tio år till!

    TI – Hotell intressant för att man utvecklar det i samverkan.

    TE – Samverkan helt rätt, man får inte tro att hotell är en mjölkko. Omsättningshyra gör att båda parter vinner på det som görs.

    Vad är den nya utmaningen för hotellens och städernas utveckling?

    Petter – Helt annat tryck i leisuresegmentet vilket gör att det skapas helt nya möjligheter – som i Tromsö, nu är det knökfullt (efter att för bara några år sedan vara en sömnig mindre stad uppe i norr)! Norden är en helt ny trend! Därför fortsätter Strawberry att investera. Vi behöver tänka nytt, destinationshotell och liknande.

    TE – Auroraturismen – den nya sexturismen…

    Publikfråga: Arkitektur och design, hur ser ni på det?

    Petter – Lägger mycket på arkitekturen och designen

    KSJ – Viktigt i all stadsutveckling

     

    Inrikesflyget – En överlevnadsförutsättning för Sverige

    Jean-Marie Skoglund nationell planering Trafikverket, Rikard Steinholtz chef public affairs SAS, Anna Alm Andersson förbundsdirektör Svenskt Ambulansflyg, Ebba Willerström Ehrning Projektledare Fossilfritt Sverige, Fredrik Kämpfe branschansvarig Flyg Transportföretagen, Anna-Britta Åkerlind (c) Kommunalråd kommunstyrelsens ordförande Örnsköldsviks Kommun, Hans Lidberg (s) Kommunstyrelsens ordförande Umeå kommun, Jonas Andersson (s) Regionråd Region Jämtland Härjedalen, Carl Bergkvist Chefekonom Stockholms Handelskammare, Magnus Jacobsson (kd) riksdagsledamot, Peter Norman Arlandasamordnare Regeringskansliet, Anna Olofsson Moderator Umeå kommun

    (tyvärr missade jag första halvan av detta seminarium)

    RS – Viktigt med avtalet med BRA för det säkrade upp flygplanen så att de inte försvann ut ur Europa (enorm efterfrågan på flygplan).

    FK – Flygets betydelse för Sverige kan jämföras med elens betydelse för Sverige! Det handlar om miljardbelopp men också tillväxten. Det är de som flyger som betalar för infrastrukturen. Vi tappar också möjligheterna att hantera hot, kriser och katastrofer – ambulansflyg, brandflyg.  En väsentlig del av vårt välstånd! Vi måste också flyga för att stödja den hållbara utvecklingen.

    Flyget var enormt viktigt under pandemin – fraktade mediciner, vaccin, sjukvårdsutrustning med mera

    EWE – Staten och det offentliga måste gå före när det gäller att välja flyget. Ebba fick inte lov att lägga till biobränsle på sin flygresa hit för sin arbetsgivare staten!!! Fick köpa till det privat!!!

    Infrastruktur är system – flygplatsperspektivet

    Peter Norman, Hans Lidberg, Jonas Andersson, Anna-Britta Åkerlind (se ovan för befattning/hemvist)

    Moderatorn: Man säger att man FÅR en flyglinje men riktigt så är det väl inte?

    JA – Utan flyget skulle regionen (Jämtland Härjedalen) tappa 2,700 invånare och 3 MDR i BRP (BruttoRegionalProdukt).

    ABÅ – Har många som behöver flyga in och ut eftersom man har ett starkt näringsliv som är mycket internationellt aktivt.

    HL – Får vi ingen ändring på det här får vi ingen tillväxt. Helt nödvändigt för universitet och forskning.  Vi måste närma oss världen med hjälp av flyget.

    PN – Vi måste få till bättre tillgänglighet till Arlanda. Förbättra transporterna till och från Arlanda. ”Perifera” flygplatser måste ha en garanti från staten att det kommer att finnas förbindelser även under kris (som pandemin).

    JA – Blir väldigt tydligt i sommar hur viktigt flyget är när banan ska repareras och flygplatsen stänger under ett antal veckor (man vet hur beroende man är av flyget först när man inte har det)

    Hur ser det ut för Stockholm, behövs inrikesflyget och de regionala flygplatserna?

    Carl Bergqvist, Magnus Jacobsson, Peter Norman (se ovan för befattning/hemvist)

    CB – Stockholm är en väldigt stor ”huvudkontorsstad”. Det är demokrati att inrikesflyget finns

    PN – Ser inte Arlanda som en Stockholmsfråga. Alla partier har ett landsbygdsprogram där det står att hela Sverige ska leva.

    MJ – Flyg ÄR kollektivtrafik. Vi måste bestämma om Arlanda ska vara nav och styra trafik dit. Elflyg, när det komme,r fungerar som kollektivtrafik

    Tillsammans för hållbart flygbränsle – så stärker nordiskt samarbete Sveriges energisäkerhet

    Generallöjtnant Carl-Johan Edström chef för försvarsstaben på Försvarsmaktens högkvarter, Christian Janssen Affärsutvecklingschef Flyg St1, Geir Karlsen Koncernchef Norwegian, Hanna Westerén (s) riksdagsledamot Försvarsutskottet, Oskar Svärd (m) riksdagsledamot Trafikutskottet, Marlene Burwick tillförordnad vd St1 (moderator), Charlotte Holmbergh Director of Communications and Public Affairs Norwegian (moderator)

    GK – Problemet med hållbart flygbränsle (SAF) idag är tillgängligheten som är för liten i hela världen och i synnerhet i Norden. Då är avtal som det Norwegian har med norska försvaret (de betalar för 15% inblandning på alla sina en miljon flygningar) oerhört viktiga. Infrastrukturen är på plats och det krävs bara att det finns tillräcklig efterfrågan.

    CJ – En utmaning, men det finns lösningar, i nuläget är det mest frityrolja som är råvaran men vi tittar på biomassa som grot (restprodukter från skogsbruket som grenar och toppar) och rötter) och pellets. Måste också skapa en marknad för det är lite hönan eller ägget för det är dyra investeringar. Staten borde vara intresserad för det skapar energioberoende. Säljer inte bränslet egentligen utan säljer hållbarhet.

    GK – Norwegian ska minska CO2 med 45% innan 2030. Om man har ett inblandningskrav så måste det till extrem ökning av produktionen av bränsle. Svenska regeringen har redan givit lån till investeringar i biobränsleproduktion, medan det i Norge går långsammare. Norwegian kan gärna förbinda sig och betalar gärna skatt (redan nu över 1MDR i Norge) om det bara går tillbaka till den hållbara utvecklingen.

    C-J E – Har ett krav på att vara hållbara i expansionen av försvaret. Våra stridsflyg kan flyga med inbladning av SAF. Mycket har förändrats och man lär sig mycket i och med NATO-inträdet. Sverige och Norge kommer att vara en region som hanterar stora flöden av förnödenheter, som bränsle. Då är det perfekt och en trygghet att det finns en produktion i landet. Visste inte om det Norwegian och norska försvaret gör, men ska absolut titta på om det går att göra något liknande i Sverige (Christian Janssen från St1 sträckte fram ett papper och erbjöd sig att skriva ett avtal direkt!). De nordiska länderna har stora möjligheter att påverka NATO i de här frågorna, men man måste titta på försörjningskedjorna om det ska fungera för exempelvis plan från olika länder.

    Vad behöver ni från politiken?

    GK – Behöver stöd, inte till flygbolagen men till produktionen, av SAF. Bra i Sverige men gärna från norska staten också.

    CJ – Staten måste vara långsiktig och garantera långsiktighet och måste också vara marketmaker.

    Panelen utökades med Hanna Westerén (s) och Oskar Svärd (m) (se ovan för utkottshemvist)

    HW – Två perspektiv som möts och det är två saker i ett, resiliens och hållbar omställning. Stort och hoppingivande att vi kommit så långt i samsynen.

    OS – Vi behöver ett fungerande flyg och regeringen är på bollen i det och att stödja det. Det har tillsatts en utredning om det. Vill ha långsiktiga spelregler.

    HW – Resiliensen viktig och de långsiktiga spelreglerna likaså

    GK – Det verkar som vi är ganska eniga

    CJ – Vi ska fila på en ”marketmakermodell”.

    C-J E – Inblandning av SAF en möjlighet inte ett problem. Klart inspirerad av det Norwegian och norska försvaret har gjort.

    HW – Ser en konkret möjlighet att komma bort från oljeberoendet. Inspirerande och hoppfullt! Ser statlig upphandling som ett bra verktyg.

    Vad gör regeringen för svenskt flyg?

    Andreas Carlson (kd), Infrastruktur och bostadsminister, Sveriges regering, KD

    Sverige har mycket att komma med när det gäller flyg i bred bemärkelse, den tekniska kompetensen både historiskt och i framtiden och något vi kan vara stolta över.

    Flyget har en väldigt viktig betydelse för ett land som Sverige med långa avstånd. Viktigt för näringslivets konkurrenskraft och för att människor som har släkt och vänner i andra delar av landet eller andra delar av världen ska kunna träffas.

    Vi i den här regeringskonstellationen menar att olika transportmedel inte ska ställas mot varandra.

    Vi har tagit bort flygskatten och stöttar flyget på olika sätt. Hjälper till att stödja konkurrenskraften på olika sätt.

    Jag tycker att flyget förtjänar mer värdig debatt.

    Läget just nu – Resepolicies som motverkar flyget, en av orsakerna till att vi är där vi är, det är på väg att vända.

    En del regioner kommer och vill ha mer pengar till vår regionala flygplats från staten men sedan visar det sig att man inte har tagit bort flygförbudet i resepolicyn…!!!

    Det finns positiva saker som exempelvis Västflyg som nu inte bara flyger från Trollhättan utan även Växjö och har Visby på gång. Även Karlstad har fått flyg genom Sola Air.

    Regeringen har ökat driftsstödet till de regionala flygplatserna

    Har skjutit till en miljard som ersättning för ökade kostnader för säkerhetskontroller under pandemin. Har minskat trycket på flyginfrastrukturen ekonomiskt.

    Behöver ta ett samlat grepp kring statens roll som ägare av flygplatser, finansiering av investeringar i flygplatser och även organiseringen av dem. Där är en utredning tillsatt.

    Framtiden för Bromma flygplats – luftrumskontrollen över Stockholm, reparationsverksamhet och ett intresse att flyga dit från en del aktörer. Tillsatt utredare för det.

    Hållbarhet – ska inte motverka flyget som sådant men ställa om och det kan bara ske i en ekonomi som växer.

    Har också tagits en del viktiga beslut på EU-nivå. EU ligger långt framme där och Sverige är en av spjutspetsarna inom EU. Där är ReFuelEU Aviation ett viktigt redskap och ger marknaden förutsättningar för vad som behöver produceras.

    Vi har en potential här i Sverige att inte bara producera de volymer av SAF som vi själva behöver utan kommer också kunna exportera till övriga Europa.

    Teknikutvecklingen – Nya innovativa metoder. Sverige har en stor innovationskraft inom svensk flygteknikindustri som ger oss ett försprång och möjlighet att bidra till minskade utsläpp. Vi måste vårda den här industrin.

    För detta behöver vi också en fungerande hemmamarknad.

    Alla blir vinnare av att vi har ett transportsystem där olika trafikslag samverkar och stärker infrastrukturen som helhet.

     

    Under onsdagen var det ytterligare en programpunkt och den kan ni se inspelning av här

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

    • 2025-11-30 13:12

      Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

      Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet