-
Turismomsättningen ökar kring Mälaren
I städerna kring Mälaren (Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs) har man undersökt de regionala turismeffekterna.
Under år 2016 ökade turismomsättningen med 9% och antalet årsanställda med 11,5% om man jämför med år 2015. De flesta arbetstillfällen ökar mest inom restauranger, resor / transporter och kultur och tjänster.
Totalt hade de fyra mälarstäderna totalt cirka 917 000 gästnätter på hotell, stugby, vandrarhem och camping – en ökning med 4% jämfört med år 2015. Camping står för cirka 33 procent av det totala antalet kommersiella gästnätter och har ökat med 22 procent mot föregående år.
Här spenderar turisterna sina pengar
Men vad spenderar turisterna sina pengar på kring Mälaren?- 52% på shopping
- 19% på restaurangbesök
- 12% på logi och transport
- 6% på kultur/tjänster
Samarbete – gemensam men en underutnyttjad resurs
I Västerås samarbetar Västerås Marknad & Näringsliv AB med turistföretagare och rederier vilket har framgång.”- Mälaren och vår stadsnära natur- och kulturmiljö är en för städerna gemensam resurs, men underutnyttjad i fråga om turistupplevelser. Därför är vårt samarbete med turistföretagare och rederier i fyra Mälarstäder för framtagning av nya produkter i och intill Mälaren mycket viktig”, säger Pernilla Törngren, ansvarig Tourist Information på Västerås Marknad och Näringsliv AB.
Sundbyholms gästhamn, Eskilstuna
Foto: Pierre Pocs
De flesta turister är affärsresenärer
Sex av tio besökare i de fyra mälarstäderna är affärsresenärer.”- Både Eskilstuna och Västerås Convention Bureau har under många år arbetat proaktivt med värvning av möten och kongresser. Dessutom har vi en hög koncentration av stora företag i städerna vilket alltid är gynnsamt för besöksnäringen då de genererar affärsresenärer, säger Sofie Lidholm, ansvarig för Västerås Convention Bureau på Västerås Marknad och Näringsliv AB.
Men invånarna i regionen har ökat sina dagbesök i städerna. Den gruppen av turister består ofta av personer mellan 31-65 år som besöker släkt/vänner, roar sig eller shoppar.
Antal utländska turister minskade med 3% under år 2016. De största grupperna av utländska turister är Tyskland, Norge och Finland.
”- Besöksnäringen uppvisar en mycket stark tillväxt i regionen. Privatturismen fortsätter att öka vilket bekräftar behovet av fortsatt samarbete mellan städerna för att utveckla antalet reseanledningar. Genom affärssamarbeten över kommungränserna har vi alla möjligheter att lyfta fram och paketera våra otroliga natur- och kulturupplevelser på och intill Mälaren”, säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna AB.
Så fungerar samarbetet mellan mälarstäderna
Kommunstyrelserna i Enköping, Eskilstuna, Strängnäs och Västerås kommun har tecknat en avsiktsförklaring om fördjupat samarbete mellan städerna: 4 Mälarstäder i samverkan.Syftet med avsiktsförklaringen är att utveckla gemensamma intressen och stärka och skapa mervärden för både städerna, invånarna, företagarna och besökarna.
Källor: Destination Eskilstuna, Västerås Marknad & Näringsliv
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Linus Flodin
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-