-
Turismomsättningen ökar kring Mälaren
I städerna kring Mälaren (Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs) har man undersökt de regionala turismeffekterna.
Under år 2016 ökade turismomsättningen med 9% och antalet årsanställda med 11,5% om man jämför med år 2015. De flesta arbetstillfällen ökar mest inom restauranger, resor / transporter och kultur och tjänster.
Totalt hade de fyra mälarstäderna totalt cirka 917 000 gästnätter på hotell, stugby, vandrarhem och camping – en ökning med 4% jämfört med år 2015. Camping står för cirka 33 procent av det totala antalet kommersiella gästnätter och har ökat med 22 procent mot föregående år.
Här spenderar turisterna sina pengar
Men vad spenderar turisterna sina pengar på kring Mälaren?- 52% på shopping
- 19% på restaurangbesök
- 12% på logi och transport
- 6% på kultur/tjänster
Samarbete – gemensam men en underutnyttjad resurs
I Västerås samarbetar Västerås Marknad & Näringsliv AB med turistföretagare och rederier vilket har framgång.”- Mälaren och vår stadsnära natur- och kulturmiljö är en för städerna gemensam resurs, men underutnyttjad i fråga om turistupplevelser. Därför är vårt samarbete med turistföretagare och rederier i fyra Mälarstäder för framtagning av nya produkter i och intill Mälaren mycket viktig”, säger Pernilla Törngren, ansvarig Tourist Information på Västerås Marknad och Näringsliv AB.
Sundbyholms gästhamn, Eskilstuna
Foto: Pierre Pocs
De flesta turister är affärsresenärer
Sex av tio besökare i de fyra mälarstäderna är affärsresenärer.”- Både Eskilstuna och Västerås Convention Bureau har under många år arbetat proaktivt med värvning av möten och kongresser. Dessutom har vi en hög koncentration av stora företag i städerna vilket alltid är gynnsamt för besöksnäringen då de genererar affärsresenärer, säger Sofie Lidholm, ansvarig för Västerås Convention Bureau på Västerås Marknad och Näringsliv AB.
Men invånarna i regionen har ökat sina dagbesök i städerna. Den gruppen av turister består ofta av personer mellan 31-65 år som besöker släkt/vänner, roar sig eller shoppar.
Antal utländska turister minskade med 3% under år 2016. De största grupperna av utländska turister är Tyskland, Norge och Finland.
”- Besöksnäringen uppvisar en mycket stark tillväxt i regionen. Privatturismen fortsätter att öka vilket bekräftar behovet av fortsatt samarbete mellan städerna för att utveckla antalet reseanledningar. Genom affärssamarbeten över kommungränserna har vi alla möjligheter att lyfta fram och paketera våra otroliga natur- och kulturupplevelser på och intill Mälaren”, säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna AB.
Så fungerar samarbetet mellan mälarstäderna
Kommunstyrelserna i Enköping, Eskilstuna, Strängnäs och Västerås kommun har tecknat en avsiktsförklaring om fördjupat samarbete mellan städerna: 4 Mälarstäder i samverkan.Syftet med avsiktsförklaringen är att utveckla gemensamma intressen och stärka och skapa mervärden för både städerna, invånarna, företagarna och besökarna.
Källor: Destination Eskilstuna, Västerås Marknad & Näringsliv
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Linus Flodin
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-
