-
Turistbyrån är död – Länge leve turistbyrån
Den traditionella fasta turistbyrån verkar vara på väg bort, för att ersättas med utlokaliserade ”info points” i anslutning till andra verksamheter. I många fall till besöksmål, men ofta också hotell, kaféer och liknande. Redan idag har man i Helsingborg skapat flera ”satellitturistbyråer” på flera hotell samt på besöksmål som Sofiero och Fredriksdal och till och med en cykelburen Info point. Personalen på dessa ställen har fått en utbildning i exempelvis destinationskunskap.
Samtidigt har turistbyråns roll ändrats från att vara främst informatör till att i allt högre grad vara säljare. Personalen har helt enkelt fått utbildning i hur man bäst tar reda på vad besökaren vill ha och frågar efter för att sedan erbjuda lämpliga delar av destinationens utbud och upplevelser. Hitta vägen till besöksmålet eller få mer allmän information gör man numera oftast med hjälp av sin smarta telefon.
Ett annat exempel på nytänk är Nordic C Hotell som har skapat en Information desk där man utgår från att gästen är besökare i Stockholm snarare än gäst på hotellet. Där har man placerat Stockholmsambassadören Åsa Berggren som ger gästerna tips och inspiration som förhöjer upplevelsen av besöket i Stockholm. Förhoppningsvis till nytta och glädje för både besökaren, Stockholm och hotellet.
- Text: Helsingborgs Dagblad/Nordic C Hotel
- Foto: Tom Wall/Helsingborgs Dagblad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-