-
Den unika fotoutställningen Ikoner visas i Östersund
Fotoutställningen ”Ikoner – en utställning om att få finnas” presenterar porträtt av kända ikoner och arketyper där de 21 modellerna från hela Sverige har flera saker gemensamt; drömmar, känslor och Downs syndrom. Utställningen ställer frågor kring hur vi skapar ett mer öppet och tolerant samhälle. Samt hur vi kan lyfta en marginaliserad grupp. Nu visas den i Östersund för allmänheten.
”Det här är en unik utställning med starka karaktärer. För mig är det viktigt att kulturen får ta plats i det offentliga rummet. Kultur bygger platsen vi bor på och jag är glad att, tillsammans med övriga parter, kunna medverka till att medborgarna får ta del av den här utställningen. Jag tror att utställningen kan inspirera människor att våga vara de de vill vara och inte någon som anpassar sig efter normer och andras värderingar.” Säger Erik Odén från Rut Odéns Fastigheter som äger Mårtens Torg där utställningen äger rum.
Ett samarbete mellan Fotografiska och Glada Hudik-teatern
Utställningen är frukten av ett samarbete mellan Fotografiska och Glada Hudik-teaterns Pär Johansson, fotograf Emma Svensson och kostymörer Linda Sandberg och Helena Andersson.
Utställningen har tidigare visats bl.a i Berlin och Stockholm, i Uppsala och på Almedalsveckan. Nu kommer den till Östersund och visas utomhus på Mårtens Torg från torsdag den 12 januari till 12 mars tack vare ett samarbete mellan Länsförsäkringar, DIÖS, Rut Odén Fastigheter och Destination Östersund.
”Det känns både angeläget och roligt att vi fått till detta samarbete.” Säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund. ”Vi hoppas att utställningen kan vara en tankeställare och en inspirationskälla för alla besökare. Att vi kan visa den utomhus på Mårtens Torg gör att den blir tillgänglig för alla och för alla åldrar. Extra roligt är att en av modellerna i utställningen, Filip Brovinger kommer från Östersund. Under Nordiska Ungdomsspelen kommer han att vara prisutdelare och idrotten är ett exempel på hur vi kan skapa ett mer inkluderande samhälle där alla får chansen till en meningsfull fritid.”
Det handlar om att få finnas och att få ta plats
”Ikoner – en utställning om att få finnas” presenterar porträtt av kända ikoner och arketyper där alla kan finna någon eller något att relatera till. Det är bilder av universella drömmar och önskningar om att vara en del av populärkulturen, konsten eller samhället. Det är också en utställning om svårigheter och utmaningar. Synlighet ger förståelse för olikheter. Vi kan alla med våra kvalitéer och brister bidra till ett rikare samhälle.
”Utställningen har turnerat runt sedan 2016 och det är fantastiskt att se responsen den fått runt om i världen. Den väcker mycket tankar och frågor och det känns väldigt bra att den berört så många människor.” Berättar Pär Johansson, initiativtagare till utställningen och Glada Hudikteaterns grundare. ”Det handlar om att få finnas och att få ta plats, oavsett vem du är. Ett dynamiskt och vidsynt samhälle välkomnar mångfald och olikheter. Vi som tror på det goda samhället måste ställa oss frågan, hur kan vi på bästa sätt överföra våra värderingar till våra barn? I Glada Hudik-teatern är vi övertygade om att ett verktyg är människors möte över gränserna.”
- Text: Destination Östersund
- Foto: Emma Svensson
-
Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023
Han tillträder under våren och tar därmed över stafettpinnen från Helena Alcenius, bolagets nuvarande VD.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer
-
Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.
-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.
-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.
-
Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné
Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...
-
-
Gästbloggare
-