-
United Camping förvärvar en del av aktierna i Grönklittsgruppen
United Camping-koncernen förvärvar 39,7 procent av aktierna i Grönklittsgruppen AB (publ). Med detta befäster United Camping-koncernen (First Camp) sin ledande position inom svensk besöksnäring, med stora tillväxtambitioner framöver.
”Grönklittsgruppen är en fin och välskött verksamhet som vi ser mycket utvecklingspotential i, både i skiing & outdoor och camping. Avsikten med vårt ägande är att bidra på bästa sätt till att utveckla Grönklittsgruppen och arbeta för att långsiktigt stärka den lokala verksamheten genom investeringar.” Berättar Karl Svozilik, United Camping-koncernens styrelseordförande.
En bra lösning för alla involverade
United Camping-koncernen bedriver campingverksamhet under varumärket First Camp och har idag 45 destinationer i Sverige och Danmark.
Grönklittsgruppen driver en skiing & outdoor-del genom skidanläggningarna i Orsa-Grönklitt och Tänndalen samt Orsa rovdjurspark, och har även nio campingar i Sverige.
Tillsammans omsatte båda bolagen drygt 750 miljoner kronor i 2020.
Nu förvärvar United Camping-koncernen, genom dotterbolaget United Camping Bidco AB, 39,7 procent av aktierna i Grönklittsgruppen AB (publ). Säljare är Inlandsinnovation AB, Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB, Ekonord Invest AB och Orsa Besparingsskog.
”Som representant för säljargruppen bedömer vi att detta är en bra lösning för både våra ägare och för Grönklittsgruppen. United Camping-koncernen är en ansvarsfull och seriös aktör. Som uttryckligen avser att utveckla och investera i verksamheten.” Säger Jörgen Larsson, VD för Inlandsinnovation.
Ser stor potential i att göra investeringar
Både United Camping-koncernens VD Johan Söör, och Grönklittgruppens VD Mari Tara ser positivt på affären:
”Bolaget har många fina anläggningar och vi är mycket nöjda med att United Camping-koncernen nu blir huvudägare i bolaget. First Camp har välutvecklade försäljningskanaler och vi tror det finns flera spännande samarbeten mellan First Camp och Grönklittsgruppen som kan bidra till att ännu fler gäster hittar till båda bolagens fina anläggningar. De senaste fyra åren har vi investerat cirka 300 miljoner kronor i att bygga ut och förbättra våra campingar i First Camp, med framgångsrikt resultat. Vi ser stor potential att göra investeringar även inom Grönklittsgruppen.” Säger Johan Söör.
”Jag välkomnar United Camping-koncernen som ny huvudägare i Grönklittsgruppen, och hoppas att detta kan bli en katalysator för att fånga all den utvecklingspotential som finns i både vår skiing & outdoor- och camping-del.” Fyller Mari Tara i.
Affären är villkorad av Konkurrensverkets godkännande, vilket väntas erhållas under april 2021.
Efter att affären är genomförd avser United Camping-koncernen, att tillsammans med styrelse, VD och övriga intressenter i Grönklittsgruppen, utvärdera hur de kan ges bästa möjligheter att kraftfullt utveckla hela verksamheten.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp & Grönklittsgruppen
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
-
Gästbloggare
-