-
Uppsala turistinformation testar ny teknik för att möta besökare
Under sommaren har Uppsala Turistinformation bemött besökare på ett innovativt sätt. Turistinformatörer har med rörliga enheter bemannat besöksintensiva platser, InfoPoints har förstärkts och man har även testat ny teknologi i form av en rullande turistinformationsrobot, kallad T.I. Det är en del av ett förändringsarbete som genomförs för att möta upp resenärers förändrade vanor att söka information i staden.
T.I. är en Robot Double 2, en rullande, digitalt uppkopplad enhet där besökare kan prata med en turistinformatör live via en skärm. Turistinformatören som styr roboten befinner sig på annan plats men möter besökarna där de är och ger personlig service och information i realtid. Under sommaren har roboten testkörts dagligen på Elite Hotel Academia i centrala Uppsala och varit mycket uppskattad.
”Vår robot T.I. är ett nytt sätt att möta besökare där de inte förväntar sig det. Framtidens turistinformation handlar mycket om att inspirera och göra det enkelt att ta del av information i olika kanaler och vid olika tidpunkter. Vi tror att nytänkande lösningar som innefattar ny teknologi kan komplettera de mer klassiska kanalerna för turistinformation. Med roboten väcker vi en nyfikenhet hos en ny målgrupp som kanske inte lockas av att leta sig fram till en fast turistbyrå eller bläddra i en klassisk broschyr.” Säger Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala.
Samarbetsprojekt har skapat flerårsplan
Under 2017 arbetade Destination Uppsala tillsammans med konsultfirman Manchester Management och aktörer inom den lokala besöksnäringen för att skapa ett nytt koncept för Uppsalas Turistinformation. Projektet resulterade i en flerårsplan med ett antal åtgärdspunkter, där man nu under sommaren har påbörjat ett flertal av dem.
”Samarbetet med Uppsalas besöksmottagare är en prioriterad åtgärdspunkt under hela genomförandefasen. Vi vill jobba närmare med alla som möter stadens turister, med värdskap och lokala ambassadörer. Ett utökat värdskap i staden med fler kontaktytor och personliga möten ger goda förutsättningar att få besökarna att stanna längre, uppleva mer och komma tillbaka vid fler tillfällen.” Avslutar Helena Bovin.
- Text: Destination Uppsala
- Foto: Destination Uppsala
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-