-
Destinationen som utvecklar hjälp för arrangörer
Uppsala får silver i hållbarhet och utvecklar hjälp för arrangörer.
Vill ge inspiration till möten och evenemang
Under 2017 fick Uppsala en sjundeplats på den globala rankingen och en andraplats nationellt på The Global Destination Sustainability Index (GDS-index). GDS-index är ett globalt index för mötes- och evenemangsindustrin. Göteborg tog förstaplatsen nationellt men Uppsala strävar efter att klå staden i framtiden. Man vill bli en förebild för andra städer där de kan inspireras till att utvecklas själva.
”- En sjundeplats globalt och en andra plats nationellt är inte dåligt, men vem kommer ihåg en tvåa? Givetvis jobbar vi för att klå Göteborg om vi kan och samtidigt klättra i rankingen. I Uppsala ska det vara enkelt att arrangera hållbara möten och evenemang”, säger Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.
Trettioåtta städer deltog i GDS-index och deras prestation betygssätts efter ett 30-tal kriterier inom ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. GDS-index gör det möjligt för städer världen över att dela data. Syftet är såklart att inspirera, ge kunskap samt få fler städer att arbeta systematiskt med hållbarhet.
Erbjuder hjälp för arrangörer
Uppsala Convention Bureau är en del av Destination Uppsala som har i uppgift att verka för fler möten och events till Uppsala. De arbetar flitigt för att Uppsala ska utvecklas till en mer hållbarhetspositiv destination.
I mars erbjuder de en webbaserad verktygslåda för arrangörer av möten och evenemang. Givetvis är tjänsten som Uppsala Convention Bureau erbjuder till arrangörer kostnadsfri.
Arrangörer ska ha det lätt att göra hållbara val
Verktygslådan kommer att innehålla flera delar som ska göra det enklare att göra hållbara val. Den kommer att innehålla checklistor samt exempel på hur andra arrangörer har tagit itu med sina möjligheter och hinder.
”- Vi tror att vi kan påverka till ett mer hållbart förhållningssätt genom att tydliggöra ekonomiska vinster och minskade kostnader för arrangören och vill samtidigt förenkla möjligheten att agera hållbart. Vi hoppas att vi genom att utveckla vårt stöd till arrangörer kan bidra till norm- och beteendeförändringar inom mötes och evenemangsindustrin”, avslutar Anna Lindström.
Källa: Destination Uppsala
På bilden: Publik på Peach Party i Uppsala 2014
Text: Isa Mörk
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Ana Vera Burin Batarra
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-