-
Vad innebär budgeten för svensk besöksnäring? Det ser ganska mörkt ut
Här fyller vi på allteftersom vi får in nya kommentarer till och analyser av budgeten, så gå in och läs artikeln senare under kvällen och senare i veckan så ska ni se att den har fyllts på med mer matigt innehåll.
En snabbanalys av budgeten som presenterades idag ger vid handen att den här regeringen inte tycks se värdet besöksnäringen tillför i form av skatteintäkter, ökad sysselsättning, förbättrad inkludering, exportintäkter och bättre förutsättningar för en levande landsbygd.
Några specifika punkter är det minskade anslaget till Visit Sweden med 16% jämfört med senaste budgeten, slopat fritt inträde till de statliga museerna och minskat anslag till Tillväxtverket (lite otydligt dock hur det påverkar besöksnäringsdelen av verksamheten). När det gäller transporter och infrastruktur så är det väl ömsom vin, ömsom vatten. Ökat anslag till vägunderhåll är kanske fördelaktigt för de som bil- och husvagns-/husbilsturistar men samtidigt drar man ned på järnvägsunderhållet vilket sannolikt inte resulterar i att tåget blir ett mer tillförlitligt och smidigt transportmedel.
Visit Sweden
Såhär ser kommentarerna ut från Visit Sweden:
”Det är olyckligt om den svenska staten minskar sin investering i marknadsföringen av Sverige som resmål. Den svenska besöksnäringen är viktig för att klara de utmaningar och möjligheter Sverige som land står inför och efter pandemiåren är det hård konkurrens om de internationella, så väl som de nationella besökarna” säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
”Om anslagen tillåts fortsätta falla innebär det en inbromsning av marknadsföringen av resmålet Sverige på den internationella och nationella marknaden vilket minskar synligheten av en småskalig näring till fördel för konkurrenter. Sverige riskerar att förlora sin fina position som en av världens mest hållbara turistdestinationer och tappar viktiga marknadsandelar samt att bilden av Sverige som ett attraktivt och innovativt land försämras.”
Visita
Visitas kommentarer:
- Höjda arbetsgivaravgifter för unga slår hårt mot besöksnäringen och höjer trösklarna in på arbetsmarknaden.
- Att sänka anslagen till Visit Sweden gör det svårare för Sverige att locka besökare, vilket också leder till färre jobb.
- Regeringens satsningar på yrkesvuxenutbildningar är däremot ett besked i rätt riktning.
Transportföretagen
Såhär säger Transportföretagen:
”Transportföretagen välkomnar den extra miljard till vägunderhåll som presenterats men satsningen måste bli permanent och medel till vägunderhåll måste öka. Enligt vår studie av vägarnas skick krävs det två miljarder extra per år för att stoppa fortsatt förfall detta är alltså bara en bit på vägen.” Säger Marcus Dahlsten, VD på Transportföretagen.
”Ett ökat fokus på elektrifiering och laddinfrastruktur är bra både för vår sektor och för samhället i stort – om staten investerar innebär det också att omställningen kan öka i hastighet.”
Svensk Turism
Svensk Turism AB kritiserar det sänkta anslaget till Visit Sweden. Deras ordförande, Jonas Siljhammar kommenterar:
”Jag förväntar mig att det tillförs resurser för att Visit Sweden ska kunna marknadsföra Sverige både på den internationella och nationella marknaden. Det behövs långsiktiga investeringar i internationell marknadsföring av Sverige som besöksmål. Den svenska turismsektorn ger ett exportvärde på nästan 60 miljarder kronor och är central för att skapa jobb och tillväxt över hela landet.”
Världens länder väljer att satsa allt mer på turismrelaterad marknadsföring och en sänkning av anslaget innebär en stor risk att Sverige förlorar i den internationella konkurrensen. Redan innan beskedet i budgetpropositionen var Sverige det nordiska land som satsade minst på turismmarknadsföring per capita.
”Efter pandemin råder stenhård konkurrens om besökarna. Att sänka anslagen och därmed riskera att nå färre turister i ett läge där en hårt utsatt näring sakta återhämtar sig efter pandemin och står inför nya utmaningar är fel väg att gå.”
Vi lär få höra mer om detta de närmaste dagarna, så titta in här då och då så fyller vi på.
Här hittar ni hela budgeten ifall ni vill göra egna djupdykningar.
- Text: Jakob Norrby, Visit Sweden, Transportföretagen, Svensk Turism
- Foto: Jakob Norrby
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-