-
Nu lanseras Vadstenas nya platsvarumärke
Konkurrensen om invånare, företag och besökare blir allt påtagligare och därför finns ett behov av att marknadsföra Vadstena som plats. Sedan förra hösten har Vadstena Turism och Näringsliv AB arbetat fram ett platsvarumärke med en ny logotyp för att främja besöksnäring, inflyttning och näringsliv.
”Alla platser har ett varumärke oavsett om man är medveten om det eller inte. Varumärket är summan av alla attityder, känslor och uppfattningar som förknippas med en plats. Nu har vi i Vadstena definierat essensen i vårt varumärke, dvs. den identitet som vi vill att vårt Vadstena ska ha.” Säger Jessica Hallros, VD för Vadstena Turism & Näringsliv.
Varumärket ägs gemensamt
Varumärkesarbetet har genomförts tillsammans med Vadstenabor, företagare, besöksnäring, föreningsliv och politiker. Processen har letts av kommunikationsbyrån Identx med lång erfarenhet av platsmarknadsföring.
”Vårt varumärke ägs gemensamt av alla oss som vill göra Vadstena attraktivt. Det kan vara kommunen, företag, besöksnäring eller föreningar. Genom ett starkt platsvarumärke får vi fler att upptäcka staden som boendeort, etableringsort eller en plats att besöka och semestra på.” Fortsätter Jessica.
Vadstena – En kreativ historia
Arbetet inleddes under förra året med en undersökning för att se vad folk runt om i landet associerar med Vadstena. Undersökningen visade att de flesta kopplar ihop staden med slott, kloster och historia. Därefter engagerades invånare, företagare, besöksnäring, föreningar och politiker kring frågan hur Vadstena behöver utvecklas framåt.
Den röda tråden i kommunikationen har nu sammanfattats i positionen – En kreativ historia.
”Vi är välkända för vår fantastiska historia och det ska vi vara stolta över. Men Vadstena är mer än så. Med En kreativ historia vill vi berätta om staden på ett nytt sätt där vi låter det oväntade och överraskande ta plats. Det vi berättar behöver alltså inte vara historiskt utan ger även utrymme för dagens berättelser om platsen, våra företag och invånare.” Avslutar Jessica Hallros.
- Text: Vadstena Turism & Näringsliv
- Foto: Vadstena Turism och Näringsliv
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
-
Gästbloggare
-