-
Nu lanseras Vadstenas nya platsvarumärke
Konkurrensen om invånare, företag och besökare blir allt påtagligare och därför finns ett behov av att marknadsföra Vadstena som plats. Sedan förra hösten har Vadstena Turism och Näringsliv AB arbetat fram ett platsvarumärke med en ny logotyp för att främja besöksnäring, inflyttning och näringsliv.
”Alla platser har ett varumärke oavsett om man är medveten om det eller inte. Varumärket är summan av alla attityder, känslor och uppfattningar som förknippas med en plats. Nu har vi i Vadstena definierat essensen i vårt varumärke, dvs. den identitet som vi vill att vårt Vadstena ska ha.” Säger Jessica Hallros, VD för Vadstena Turism & Näringsliv.
Varumärket ägs gemensamt
Varumärkesarbetet har genomförts tillsammans med Vadstenabor, företagare, besöksnäring, föreningsliv och politiker. Processen har letts av kommunikationsbyrån Identx med lång erfarenhet av platsmarknadsföring.
”Vårt varumärke ägs gemensamt av alla oss som vill göra Vadstena attraktivt. Det kan vara kommunen, företag, besöksnäring eller föreningar. Genom ett starkt platsvarumärke får vi fler att upptäcka staden som boendeort, etableringsort eller en plats att besöka och semestra på.” Fortsätter Jessica.
Vadstena – En kreativ historia
Arbetet inleddes under förra året med en undersökning för att se vad folk runt om i landet associerar med Vadstena. Undersökningen visade att de flesta kopplar ihop staden med slott, kloster och historia. Därefter engagerades invånare, företagare, besöksnäring, föreningar och politiker kring frågan hur Vadstena behöver utvecklas framåt.
Den röda tråden i kommunikationen har nu sammanfattats i positionen – En kreativ historia.
”Vi är välkända för vår fantastiska historia och det ska vi vara stolta över. Men Vadstena är mer än så. Med En kreativ historia vill vi berätta om staden på ett nytt sätt där vi låter det oväntade och överraskande ta plats. Det vi berättar behöver alltså inte vara historiskt utan ger även utrymme för dagens berättelser om platsen, våra företag och invånare.” Avslutar Jessica Hallros.
- Text: Vadstena Turism & Näringsliv
- Foto: Vadstena Turism och Näringsliv
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-