-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism blir det första evenemanget i världen med Svanens miljömärkning för event.
Diskutera framtidens hållbara turismutveckling
Att det är just denna konferens som blir först med Svanenmärkning är ingen tillfällighet. Svanen är Nordens officiella miljömärkning och lanserades av Nordiska Ministerrådet 1989. I Sverige förvaltas Svanen av Miljömärkning Sverige AB på uppdrag av Regeringen.
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens samlar beslutsfattare och initiativtagare från hela Norden för att diskutera framtidens hållbara turismutveckling. Värd för konferensen i Stockholm är Visit Sweden, med Minnesota Communication som eventpartner.
”Vi är otroligt stolta över att få vara först ut. Att genomföra ett event med så högt ställda hållbarhetskrav kräver mod, tydlig styrning och ett starkt samarbete – och det är precis vad vi har haft tillsammans med Visit Sweden och i dialog med Svanen.” Säger Helena Österberg, Account Director på Minnesota Communication.
Har stöttat och väglett genom processen
För att tillmötesgå den nya märkningens kriterier för event, har arbetet skett i nära dialog med Svanen. Miljömärkning Sverige AB har stöttat och väglett genom processen.
”Hållbarhet är en självklar och integrerad del av vårt uppdrag och vårt arbete att marknadsföra Sverige. Därför är vi extra glada att just detta evenemang blir det första som helt tillmötesgår Svanens kriterier.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Hoppas att många arrangörer kommer att följa efter
I arbetet med att utveckla kriterierna för Svanens miljömärkning har Miljömärkning Sverige AB sett ett stort intresse från eventbranschens aktörer i Norden. Det bådar gott för framtidens evenemang. Då Svanen är ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda.
”Stort grattis till Nordic Tourism Conference som är först ut med att klara Svanens krav för event! Våra krav fokuserar på att minska miljö- och klimatpåverkan från allt det som hör till ett event – som mat och dryck, energi, transporter, engångsmaterial, avfallshantering och mycket mer. Vi hoppas att många arrangörer kommer att följa efter, och att vi kommer att få uppleva massor av Svanenmärkta event framöver!” Säger Sara Bergman, kriteriechef på Miljömärkning Sverige AB.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Jakob Norrby
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-