-
Visit Värmland undersöker attityd och resvanor hos norrmän
En undersökning för att ge ytterligare och aktuell kännedom om norrmännens attityder och resvanor till Värmland har genomförts med datainsamling under juli.
Undersökningen sker i samarbete med Visit Värmland, Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby. Resultatet förväntas presenteras inom de närmsta veckorna och kommer att ha en stor betydelse.
”Norge är en väldigt viktig marknad för den värmländska besöksnäringen. Vi genomför undersökningen för att ta reda på mer kring hur norrmännen ser på Värmland och vilka resmönster som kan tänkas komma att fortgå eller förändras, både på kort och lite längre sikt.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland. ”Undersökningen ger oss en bra bild av hur den norska fritidsresenären ser på Värmland och vårt utbud. Undersökningen kommer även att ge oss viss insikt i resor till angränsande regioner, vilket är viktigt att ha kunskap om inte minst med tanke på gränshandeln och att vi har många likartade reseanledningar.”
AttitydundersökningDe cirka 900 respondenterna har fått besvara frågor kring sitt fritidsresande. Exempelvis hur ofta de reser, hur länge de stannar och vart de reser. Men även vad de vill göra vid sitt besök fördelat på olika årstider.
Utöver det har respondenterna även fått besvara frågor kring hur de ser på Värmland utifrån det som skett de senaste månaderna. När man vill besöka landskapet och vad man vill konsumera i framtiden.
”Vi har god kännedom om den norska marknaden, men vi behöver lära oss mera och med tanke på den rådande situationen är fakta och aktuell information viktigt för att kunna fatta strategiska beslut både idag och i framtiden. Vi kommer bland annat att använda resultatet när vi planerar vår marknadskommunikation och för att näringen ska kunna utveckla befintliga och ta fram nya produkter och upplevelser så att de matchar behov och önskemål från våra besökare.” Säger Mia Landin.
Gränshandeln är viktig
Att Norge nu återigen valt att införa karantänregler för Värmland är oerhört tråkigt anser Stina Höök, ordförande för Regionala utvecklingsnämnden (M).
Besöksnäringen och gränshandeln är viktiga delar av det värmländska näringslivet och bidrar med mycket. Attitydundersökningen som genomförts kommer att ge god kunskap för att utveckla Värmland som besöksmål.
”När gränsen öppnar tror jag att det mönster med shoppingresor kommer att återupptas av många norrmän. Den här attitydundersökningen hoppas jag ger oss möjlighet att möta upp mot de nya behov som vi kanske inte ser. Behov och möjligheter som uppkommit efter gränsstängningen.” Säger Johanna Söderberg, kommunstyrelsens ordförande (C) i Eda kommun.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Christine Holm
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
Anu, toppjuristen som blev operativ chef på boendestartup-en Moder
Grunder för ledarskap och övergång från juridik till tech Du började din karriär som kon...
-
-
Gästbloggare
-