-
Visit Värmland undersöker attityd och resvanor hos norrmän
En undersökning för att ge ytterligare och aktuell kännedom om norrmännens attityder och resvanor till Värmland har genomförts med datainsamling under juli.
Undersökningen sker i samarbete med Visit Värmland, Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby. Resultatet förväntas presenteras inom de närmsta veckorna och kommer att ha en stor betydelse.
”Norge är en väldigt viktig marknad för den värmländska besöksnäringen. Vi genomför undersökningen för att ta reda på mer kring hur norrmännen ser på Värmland och vilka resmönster som kan tänkas komma att fortgå eller förändras, både på kort och lite längre sikt.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland. ”Undersökningen ger oss en bra bild av hur den norska fritidsresenären ser på Värmland och vårt utbud. Undersökningen kommer även att ge oss viss insikt i resor till angränsande regioner, vilket är viktigt att ha kunskap om inte minst med tanke på gränshandeln och att vi har många likartade reseanledningar.”
AttitydundersökningDe cirka 900 respondenterna har fått besvara frågor kring sitt fritidsresande. Exempelvis hur ofta de reser, hur länge de stannar och vart de reser. Men även vad de vill göra vid sitt besök fördelat på olika årstider.
Utöver det har respondenterna även fått besvara frågor kring hur de ser på Värmland utifrån det som skett de senaste månaderna. När man vill besöka landskapet och vad man vill konsumera i framtiden.
”Vi har god kännedom om den norska marknaden, men vi behöver lära oss mera och med tanke på den rådande situationen är fakta och aktuell information viktigt för att kunna fatta strategiska beslut både idag och i framtiden. Vi kommer bland annat att använda resultatet när vi planerar vår marknadskommunikation och för att näringen ska kunna utveckla befintliga och ta fram nya produkter och upplevelser så att de matchar behov och önskemål från våra besökare.” Säger Mia Landin.
Gränshandeln är viktig
Att Norge nu återigen valt att införa karantänregler för Värmland är oerhört tråkigt anser Stina Höök, ordförande för Regionala utvecklingsnämnden (M).
Besöksnäringen och gränshandeln är viktiga delar av det värmländska näringslivet och bidrar med mycket. Attitydundersökningen som genomförts kommer att ge god kunskap för att utveckla Värmland som besöksmål.
”När gränsen öppnar tror jag att det mönster med shoppingresor kommer att återupptas av många norrmän. Den här attitydundersökningen hoppas jag ger oss möjlighet att möta upp mot de nya behov som vi kanske inte ser. Behov och möjligheter som uppkommit efter gränsstängningen.” Säger Johanna Söderberg, kommunstyrelsens ordförande (C) i Eda kommun.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Christine Holm
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-